Ylva Wessén - näringslivets 20:e mäktigaste

Folksams vd och koncernchef Ylva Wessén placerar sig på 20:e plats när Dagens Industri utser näringslivets mäktigaste kvinna 2022.

–  Jag är förstås både glad och hedrad över att som Folksams vd finnas med på listan. Folksam förvaltar över 500 miljarder kronor och som ägare har vi förstås en stor makt att påverka de bolag vi investerar i. Vi fortsätter att ställa höga krav på dem, inte minst kring frågor som handlar om jämställdhet, säger Ylva Wessén, vd och koncernchef för Folksam.

Listan över näringslivets 125 mäktigaste kvinnor presenteras på internationella kvinnodagen för 24:e året i rad. Listan presenterar 125 kvinnor med stor makt att utveckla sina bolag och organisationer och därmed hela samhället.

–  Jag skulle önska att den här listan inte skulle behövas, men sammanställningen visar tyvärr att andelen kvinnliga börs-vd:ar minskar från förra året. Glädjande är dock att de 100 största kooperativa och ömsesidiga bolagen har mer än dubbelt så många kvinnor som vd och styrelseordförande jämfört med de 100 största börsbolagen. Ska vi klara den nödvändiga omställningen i samhället framöver behöver vi ta tillvara på all kompentens. Att öka jämställdheten i näringslivet är något som inte händer av sig självt utan det kräver ett systematiskt och inkluderande arbetssätt, avslutar Ylva Wessén.

Folksams styrelser är helt jämställda och Folksams koncernledning består av fem män och sex kvinnor.

För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
press@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.