Bristande märkning hinder för köp av etiska och ekologiska mjuka julklappar

78 procent av alla svenskar är beredda att betala mer för ett klädesplagg om de vet att det är tillverkat på ett etiskt och ekologiskt hållbart sätt. Samtidigt uppger 68 procent att de utifrån informationen om plagget inte kan avgöra hur etiskt och miljövänligt det är. Detta visar en SIFO-undersökning* som utförts på uppdrag av Folksam.

Enligt Handelns Utredningsinstitut kommer årets julhandel slå rekord och detaljhandeln förväntas under december omsätta över 61 miljarder kronor. Folksams undersökning visar att många julklappar skulle kunna innehålla etiskt och ekologiskt tillverkade kläder, men bristande märkning gör det svårt för konsumenterna som söker hållbart tillverkade kläder.

– Vår undersökning visar att det finns ett glapp mellan vad konsumenterna vill göra och vad de kan göra. Här måste klädtillverkare och återförsäljare ta sitt ansvar och genom bättre märkning underlätta för dem som vill köpa etiskt och ekologiskt, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

78 procent av de tillfrågade är beredda att betala mer för etiska och ekologiska kläder. 43 procent anser att det är mycket viktigt att handla för en bättre miljö.

Ett textilföretag som visar att det går att tillverka etiska och ekologiska kläder med lönsamhet är Dem Collective. Företaget som startades 2004 kan genom att informera om alla led i sin produktion och driva egna fabriker garantera en ansvarsfull tillverkning. Ett initiativ som 2008 förärade dem Folksams miljöpris.

– Medvetenheten ökar hos konsumenterna men företagens ambitioner att jobba med etik, miljö och transparens ligger fortfarande på en alltför låg nivå. Det kommer att straffa sig i längden då kunderna tappar förtroende för dessa varumärken. Ansvarsfulla företag har högre trovärdighet och därmed en allt starkare konkurrenskraft på en global marknad, säger Karin Stenmar, grundare av Dem Collective.

Folksams undersökning visar också att:
- 15 procent äger ett klädesplagg som är etiskt och ekologiskt tillverkat
- 40 procent anser att konsumentmakt är ett viktigt sätt att påverka samhället
- 24 procent litar inte på att de flesta klädföretag tar sitt ansvar och säkerställer att varken miljö eller människor skadas i tillverkningen av deras varor
- 75 procent anser att tillverkningen måste ske på ett sätt som är värdigt för arbetarna
- Kvinnor fäster överlag större vikt vid att kläderna är etiskt och ekologiskt hållbara, än vad män gör

*SIFO-undersökningen genomfördes under perioden 29 september - 2 oktober 2008. 1000 personer i åldern 15-65+ har telefonintervjuats. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

Dem Collectives och Folksams definition på etisk och ekologisk tillverkning är kläder från råvaror som i framtagning inte skadar människa eller miljö, som är fri från farliga kemikalier och som odlas med minimal vattenåtgång. Goda arbetsförhållanden, med löner som går att leva på utan övertid och med rätt att organisera sig fackligt för alla i hela tillverkningsprocessen.