Finansiell information kvartal 1 2011

Folksam Liv
Nyckeltal januari – mars 2011 (Jämförelsetal avser motsvarande period föregående år)

- Totalavkastning 1,2 (2,7) procent
- Solvensgrad 156 (148) procent
- Förvaltat kapital 113 (106) miljarder kronor
Kollektiv konsolidering 115,8 (114,0) procent
- Återbäringsränta 6,0 (5,0) procent
- Återbäringsränta verksamhetsgren KP 11 (9) procent

KPA Pensionsförsäkring

- Totalavkastning 0,4 (3,5) procent
- Solvensgrad 183 (172) procent
- Förvaltat kapital 74 (65) miljarder kronor
- Kollektiv konsolidering alltid 100 procent
- Avkastningsränta 0,3 (3,7) procent

Stark finansiell ställning
– Folksams finansiella styrka befästes under första kvartalet. Folksam Livs goda avkastning beror främst på utvecklingen av vårt strategiska innehav i Swedbank. Fortsatt starka solvenstal i både Folksam Liv och KPA Pensionsförsäkring visar att vi har goda förutsättningar att ge våra kunder en långsiktigt god avkastning, säger Anders Sundström, vd och koncernchef Folksam.

Folksam Liv
För första kvartalet 2011 redovisar Folksam ömsesidig livförsäkring en totalavkastning på 1,2 (2,7) procent. Solvensgraden* är fortfarande stark och uppgår till 156 (148) procent.

Den 31 mars 2011 uppgår konsolideringsgraden** för premiebestämda försäkringar till 115,8 (114,0) procent. Återbäringsräntan är 6,0 (5,0) procent. Återbäringsräntan omvärderas löpande med hänsyn till finansmarknadens påverkan på den kollektiva konsolideringen.

KPA Pensionsförsäkring
För första kvartalet 2011 redovisar KPA Pensionsförsäkring AB en totalavkastning på 0,4 (3,5) procent. Solvensgraden* har vuxit snabbt till en av de högsta i branschen och är 183 (172) procent.

KPA Pensionsförsäkring använder avkastningsränta som den 31 mars 2011 uppgår till 0,3 (3,7) procent. Avkastningsränta innebär att all avkastning fördelas ut direkt efter varje kvartal till spararnas konton. Därför blir konsolideringen alltid 100 procent.

Folksam består av bland annat Folksam Sak, Folksam Liv och KPA Pension. Första kvartalet 2011 uppgår det totala förvaltade kapitalet till 275 (255) miljarder kronor.

* Solvensgraden visar bolagets tillgångar värderade till verkligt värde i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot spararna.
** Konsolideringsgraden visar bolagets tillgångar värderade till verkligt värde i förhållande till de totala åtagandena, garanterade och ej garanterade, gentemot spararna.

Catrina Ingelstam, ekonomidirektör Folksam, telefon 08-772 66 84, 0708-31 60 75
Birgitta Hammarström, presschef KPA Pension, telefon 08-665 06 34, 0734-39 33 37

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på
www.folksam.se