Folksam – Bokslutskommuniké 2010

Folksam omfattar de två ömsesidiga moderbolagen Folksam Sak och Folksam Liv med dotterbolag samt de i Folksam Livs bokslut ej konsoliderade dotterbolagen KPA Liv, KPA Pensionsförsäkring och Förenade Liv.

• Folksam ökade sin sammanlagda premievolym till 30,5 (29,4) miljarder. Premievolymen fortsätter att öka inom fondförsäkring och sakförsäkring.
  • Förvaltat kapital ökade till 268 (243) miljarder kronor genom god avkastning och nettoinflöde i livförsäkringsbolagen. Svenska aktier uppgår till 57,8 (44,5) miljarder kronor.
  • Under året avtalade Folksam Liv och Folksam Sak om förvärv av ca 20 procent av danska FIH Ehvervsbank A/S. Tillträde skedde den 6 januari 2011.

1) Avser premieintäkt i sakförsäkring, premieinkomst i livförsäkring samt avgiftsintäkter och inbetalningar från sparare i fondförsäkring
2) I förvaltat kapital inkluderas även KP Pensionsstiftelse och Folksam LO Fonder

– Folksam har nu en god finansiell ställning i samtliga bolag och vi har över tid visat på styrkan i vår kapitalförvaltning. Denna utveckling möjliggör expansion inom såväl sak- som livförsäkring. Med utgångspunkt i vår unika ställning inom bil- och boendeförsäkring till hushållen satsar vi nu på ett ännu starkare varumärke och ännu nöjdare kunder, säger Anders Sundström, koncernchef och vd i Folksam.

Folksam Sak

• Premieintäkterna ökade till 8,8 (8,6) miljarder kronor och marknadsandelen mätt i inbetalda premier ökade till 15,2 (14,8). Folksam fortsätter att växa från en stark position på hushållsmarknaden genom kundanpassade kombinationserbjudanden och bankförmedling. Utvecklingen inom företagsmarknad fortsätter med flera nya samarbeten under året.
  • Resultat före skatt minskade till 1,7 (2,2) miljarder kronor och totalkostnadsprocenten ökade till 100 (97). Försäkringsrörelsens resultat försämrades till följd av ökade skadekostnader på grund av vinterskador. Ett starkt resultat inom kapitalförvaltningen bidrog till det positiva resultatet.
  • Konsolideringskapitalet i moderbolaget Folksam Sak stärktes till 8,8 (8,6) miljarder kronor och konsolideringsgraden uppgår till 110 (113). Resterande förlagslån om 975 miljoner kronor och garantikapital om 500 miljoner kronor från Folksam Liv återbetalades under året.

Folksam Liv

• Premieinkomsten i Folksam Livkoncernen minskade till 6,4 (6,8) miljarder kronor medan inbetalningar från sparare i fondförsäkring ökade till 7,1 (5,9) miljarder kronor.
  • Marknadsandelen inklusive ej konsoliderade dotterbolag mätt i total premieinkomst minskade till 9,4 (10,2) medan marknadsandelen för fondförsäkring ökade till 9,2 (9,1). Den fortsatta tillväxten inom fondförsäkring är en följd av satsningen på tjänstepensionsmarknaden och framgångarna inom Avtalspension SAF-LO.
  • Folksam har en stabil marknadsledande position inom gruppförsäkring med knappt 50 procent av marknaden. Verksamheten bedrivs inom Folksam Liv, KPA Liv och Förenade Liv. Premieinkomsten inom Folksam Liv har minskat under året till följd av minskade bestånd och nya produkter med lägre premier medan Förenade Liv som är marknadsledande i gruppförsäkring till tjänstemännen ökade premieinkomsten.
  • Totalavkastningen uppgick för Folksam Liv till 8,7 (10,3) och för KPA Pension till 8,2 (12,4). I genomsnitt för de senaste fem åren uppgår avkastningen för Folksam Liv till 5,1 och för KPA Pension till 5,0.
  • Solvensgraden stärktes ytterligare och uppgick för Folksam Liv till 158 (149) och för KPA Pension till 186 (172). De starka nyckeltalen innebär att bolagen väl lever upp till sina garanterade åtaganden och har förutsättningar att skapa en god framtida avkastning.

Strategiskt innehav i Swedbank

Folksam äger drygt nio procent av aktierna i Swedbank. Elva sparbanksstiftelser äger drygt två procent och fristående Sparbanker äger cirka nio procent. En gemensam förklaring om ägarfrågor har utarbetats mellan dessa ägare, vilka tillsammans innehar drygt 20 procent av aktierna i Swedbank.

Våra årsredovisningar hittar du här: www.folksam.se/omoss/ekonomiskinformation/arsredovisningar

För ytterligare information:
Catrina Ingelstam, ekonomidirektör Folksam, telefon 08-772 66 81, 0708-31 60 75
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Om Folksam
Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande- och lånemöjligheter för alla behov. Folksam arbetar aktivt med trafiksäkerhet, extern bolagsstyrning och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Läs mer på
www.folksam.se