Folksam förvärvar kontorsfastighet nära Stureplan i Stockholm

Folksam förvärvar fastigheten Styckjunkaren 4 i centrala Stockholm av SEB Trygg Liv. Fastigheten har ett mycket attraktivt läge på Birger Jarlsgatan 8 med närhet till Norrmalmstorg och Stureplan.

– Vi fortsätter vår strategiska och lönsamma expansion av fastighetsportföljen genom ytterligare ett förvärv mitt i vår kärnmarknad Stockholm. Fastigheten kompletterar Folksamgruppens fastighetsbestånd väl och är en fastighet som står sig stabilt i alla hyresmarknadslägen. Vårt fokus på eftertraktade kontorsfastigheter i attraktiva lägen ligger fast. När rätt tillfälle ges kommer Folksamgruppen öka sitt fastighetsbestånd ytterligare. Fastigheten kommer införlivas i vårt systematiska arbete med att säkerställa hög hållbarhetsprestanda i vårt bestånd för att nå våra klimatmål, säger Jonas Bjuggren fastighetsdirektör på Folksam.

En välbalanserad riskspridning i placeringsportföljen säkerställer en stabil avkastning även i tider av ekonomisk osäkerhet och Folksamgruppens investeringar i fastigheter bidrar till detta.

Folksamgruppen är en av Sveriges största investerare och förvaltar cirka 600 miljarder kronor, varav nära 60 miljarder kronor i direktägda fastigheter. Totalt ansvarar Folksamgruppen för cirka 900 miljarder kronor inklusive fondförsäkringstillgångar. Kundernas pengar ska ge god avkastning samtidigt som de bidrar i omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Folksamgruppen investerar i attraktiva fastigheter för både boende och företag, huvudsakligen i Stockholm, Göteborg och Skåne. Det är Folksam Sak som förvärvara fastigheten. I enlighet med överenskommelse med säljaren offentliggörs inte köpeskillingen.

Folksams pressavdelning
+46 8-27 20 40
press@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.