Folksam förvärvar nybyggd kontorsfastighet av Skanska

Folksam tecknar genom Folksam Sak avtal med Skanska om förvärv av den nybyggda kontorsfastigheten Långan 1 i Malmö Stad. Affären är värd 580 miljoner kronor och fastigheten utgörs av cirka 10 000 kvadratmeter kontor.

– Vi fortsätter arbetet med att öka våra fastighetstillgångar genom att förvärva en av Malmös absolut bästa kontorsbyggnader. På så vis bygger vi Folksams ekonomiska styrka. Kontorsfastigheten i det nya kvarteret Malmö Live har ett absolut toppläge och är fullt uthyrd till stora och stabila kontorsgäster med relativt långa hyresavtal. Med andra ord är detta ett förvärv helt i linje med vår strategi, säger Lars Johnsson som är chef för Folksams fastighetsverksamhet.

Fastigheten Långan 1 innehåller cirka 10 000 kvadratmeter kontor, 20 parkeringsplatser och är belägen på Universitetsholmen i centrala Malmö – i det nya kvarteret Malmö Live där också hotell, kongress, konserthus och bostäder huserar. Den är toppmodern och har höga miljömål, som LEED Platinum-certifiering. Tillträde sker vid halvårsskiftet 2016.

Folksam med dotterföretag äger idag fastigheter för omkring 20 miljarder kronor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Johnsson, chef fastigheter Folksam, 0725-82 19 14, lars.johnsson@folksam.se
Juha Hartomaa, investerarrelationer Folksam, 0708-31 65 26, juha.hartomaa@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se