Folksam garanterar del av Swedbanks föreslagna nyemission och ökar ägandet

Folksam ingår i den grupp aktieägare som förbundit sig att garantera den nyemission på 12,4 miljarder kronor som styrelsen i Swedbank föreslagit. Folksam garanterar maximalt 5 miljarder kronor.

– Vårt beslut att stå som garant i Swedbanks nyemission grundar sig på vår bedömning av bolagets verksamhet och framtidsmöjligheter. Vi har samarbetat med Swedbank i många år och har fullt förtroende för den verksamhet som bolaget bedriver, säger Anders Sundström, vd Folksam.

Folksams ägande i Swedbank uppgår före emissionen till 1,2 procent. För att öka ägandet har Folksam träffat uppgörelser med Sparbanksstiftelserna om att köpa teckningsrätter i avsikt att byta dessa mot 30,2 miljoner preferensaktier motsvarande 3,9 procent av aktierna efter genomförd nyemission. Efter denna transaktion kommer Folksams ägarandel i Swedbank att uppgå till minst 5 procent.

– Vi har valt att öka vårt ägande i Swedbank då vi är övertygade om att det är en långsiktigt god investering för Folksams kunder, säger Anders Sundström, vd Folksam.

I samband med nyemissionen har Folksam även lämnat ett lånelöfte på maximalt 1 miljard kronor till Sparbanksstiftelsernas Förvaltnings AB.

Swedbank håller presskonferens kl. 09.30 på Brunkebergstorg 8. Folksams vd Anders Sundström kommer att närvara vid presskonferensen och efteråt svara på frågor.

För mer information efter presskonferensen vänligen ring Anders Sundström, telefon 08-772 66 10 alternativt Andreas Jerat, pr-ansvarig Folksam, telefon 0708-31 58 01.

Finansiella rådgivare till Folksam har varit KPMG, legala rådgivare har varit DLA Nordic och kommunikationsrådgivare har varit Hallvarsson & Halvarsson.