Folksam lanserar Trygghetspaket för småföretagare

Egna företagare har ofta ett sämre försäkringsskydd än de som är anställda, reglerna i de allmänna försäkringarna uppfattas som krångliga och många företagare känner en otrygghet i sin vardag. Folksam har därför tagit fram ett nytt Trygghetspaket i samarbete med Förenade Liv som innehåller de försäkringar som småföretagare behöver för trygghet i sin vardag.

– Ett mindre företag står och faller ofta med företagarens egna personliga insats. Om företagaren blir sjuk eller råkar ut för olycksfall överlever företaget inte någon längre tid. En viktig del i försäkringsskyddet är därför sjukvårdsförsäkringen som förebygger att företagaren blir borta från sin verksamhet, säger Mikael Fekete Robertsson, marknadsansvarig Företagsliv hos Folksam. Ersättningarna i den allmänna sjukförsäkringen baseras på den lön som företagaren tar ut från sin verksamhet. Eftersom företagaren ofta får anpassa sin lön utifrån konjunkturläget så blir ersättningen lägre när lönen är anpassad till en sämre konjunktur. Något som gör småföretagare extra sårbara. – Som småföretagare ska man inte behöva vara orolig att verksamheten måste avvecklas bara för att man råkar ut för sjukdom eller olycka. Med vårt trygghetspaket kan företagare känna sig trygga i att de har ett bra skydd, säger Mikael Fekete Robertsson. Trygghetspaketet innehåller ett grundskydd med livförsäkring, sjukförsäkring, diagnosförsäkring, olycksfall och sjukvårdsförsäkring. Det går att utöka med pensionsförsäkring och tillägg till grundpaketet som ger högre ersättningsbelopp. För grundpaketet krävs ingen hälsodeklaration. – Flera av våra företagskunder har efterfrågat en enkel, trygg och prisvärd försäkring, och nu finns alltså ett paket som täcker småföretagarens behov, säger Jessica Gustâv, marknadschef Förenade Liv Gruppförsäkring. Läs mer om Trygghetspaketet för företagare på www.folksam.se/foretag Försäkringsgivare är Folksams dotterbolag Förenade Liv. För ytterligare information: Mikael Fekete Robertsson, marknadsansvarig företagsliv Folksam, 031-774 40 37, 0708-31 60 86 Jessica Gustâv, marknadschef Förenade Liv Gruppförsäkring, 08-700 40 55, 0708-31 55 85 Andreas Jerat, presschef Folksam, 08-772 62 12, 0708-31 58 01