Folksam Liv - Bokslutskommuniké

• Totalavkastningen för Folksam Liv uppgick till 10,3 (0,9) procent och för KPA Pension till 12,4 (6,3) procent. Den strategiska tillgångsfördelningen, vilken styrs av bland annat försäkringsåtagandenas art och bolagets risktolerans, har bidragit till den positiva avkastningen såväl under finanskrisen 2008 som under ett starkt börsår som 2009. • Solvensgraden för Folksam Liv uppgår till 149 (117) procent och för KPA Pension till 172 (126) procent. De starka nyckeltalen innebär att bolagen väl lever upp till sina garanterade åtaganden och har goda förutsättningar att ge en bra framtida avkastning. • Moderbolagets resultat ökade till 22,6 (-15,0) miljarder kronor. Det starka resultatet är en följd av den kraftiga börsuppgången i kombination med en högre aktieexponering samtidigt som de högre långa marknadsräntorna minskat de försäkringstekniska avsättningarna. Driftkostnadsprocenten har minskat till 0,6 (0,8) procent. • Moderbolagets premieinkomst minskade till 6,8 (7,1) miljarder kronor. Den lägre premievolymen jämfört med föregående år påverkas av en engångseffekt 2008 vid inlösen av pensionsrätter från KP Pensionsstiftelse om 1 miljard kronor. • Förenade Livs premieinkomst ökade till 0,8 (0,7) miljarder kronor. Nya avtal har tecknats med bland annat Unionen och SKTF och som ett fortsatt led i hälsosatsningen har produkten Sjukvårdsförsäkring lanserats. • Folksams marknadsandel inom fondförsäkring och övrig livförsäkring mätt i total premieinkomst enligt Försäkringsförbundets statistik minskade till 10,2 (10,5) procent. Inom fondförsäkring ökade marknadsandelen till 9,0 (7,7) procent. Inom övrig livförsäkring minskade marknadsandelen till 10,9 (12,3) procent. Folksam är den tredje största aktören inom övrig livförsäkring. – Vi har efter ett år med en kraftig återhämtning på de finansiella marknaderna en mycket stark finansiell ställning i Folksam Liv och i KPA Pension. Vi har bevisat styrkan i vår strategiska kapitalförvaltning som både gav en positiv avkastning under finanskrisens år 2008 och en hög konkurrenskraftig avkastning under ett exceptionellt starkt börsår som 2009. Vi ser också positivt på utvecklingen av vår grupplivaffär både inom Folksam Liv och Förenade Liv, säger Anders Sundström, vd Folksam Liv. Folksam Folksamgruppen består av ett antal ömsesidiga försäkringsbolag vilka samverkar inom områdena distribution, administration och kapitalförvaltning för att nå stordriftsfördelar till nytta för sina kunder. Folksam omfattar moderbolagen Folksam Liv och Folksam Sak med konsoliderade dotterbolag samt de ej konsoliderade dotterbolagen KPA Liv, KPA Pension och Förenade Liv. Folksam ökade sin sammanlagda premievolym till 29,4 (27,2) miljarder kronor. Premievolymen har ökat dels inom fondförsäkring som en följd av etableringen på förmedlarmarknaden, dels inom bil- och boendeförsäkring till privatkunder. Det förvaltade kapitalet har ökat till 242,6 (211,4) miljarder kronor som en följd av den höga avkastningen och nettoinflödet i livförsäkringsverksamheten under året. Belopp i Mkr 2009 2008 2007 2006 Premievolym 1) 29 356 27 158 23 977 23 630 Förvaltat kapital 2) 242 646 211 401 183 957 175 826 Fondförsäkringstillgångar 38 158 24 600 26 557 27 343 Antal årsanställda 2 916 2 934 2 892 3 049 1. Avser premieintäkt i sakförsäkring, premieinkomst i livförsäkring samt inbetalningar från sparare i fondförsäkring 2. I förvaltat kapital inkluderas även KP Pensionsstiftelse samt Folksam LO Fonder Folksam Livs årsredovisning för 2009 kan läsas i sin helhet på: www.folksam.se/arsredovisningar Folksam Saks bokslutskommuniké för 2009 presenteras den 25 mars, 2010. För ytterligare information: Anders Sundström, vd Folksam Liv, telefon 08-772 66 10 Catrina Ingelstam, ekonomidirektör Folksam Liv, telefon 08-772 66 84, 0708-31 60 75