Folksam Liv – delårsrapport första halvåret 2010

​Folksamgruppens marknadsandel inom fondförsäkring och övrig livförsäkring mätt i total premieinkomst enligt Försäkringsförbundets statistik minskade till 9.5 (10,7) procent. Inom fondförsäkring ökade marknadsandelen till 9,8 (8.6) procent. Inom övrig livförsäkring minskade marknadsandelen till 9.4 (12.0) procent.

Konkurrenskraftig avkastning och stark solvensgrad

• Totalavkastningen för Folksam Liv uppgick till 3,6 (2,6) procent och för KPA Pension till 3,7 (4,2) procent.

• Solvensgraden för Folksam Liv uppgår till 144 (147) procent och för KPA Pension till 169 (175) procent. De starka nyckeltalen innebär att bolagen väl lever upp till sina garanterade åtaganden och har goda förutsättningar att ge en bra framtida avkastning.

Moderbolagets resultat

• Folksam Livs premieinkomst minskade något till 3,3 (3,4) miljarder kronor.

• Folksam Livs resultat uppgick till – 0,3 (18,6) miljarder kronor. Resultatet har påverkats av de lägre långa marknadsräntorna vilket ökar de försäkringstekniska avsättningarna.

– Folksam Liv har en konkurrenskraftig avkastning och en stark finansiell ställning vilket kommer våra kunder till del. Vi ser en kraftig tillväxt inom fondförsäkring och fortsätter utveckla Folksam Liv inom tjänstepensionsmarknaden, säger Anders Sundström, vd Folksam Liv.

– I ett livbolag varierar resultatet med de försäkringstekniska avsättningar som är en följd av räntesvängningarna. Därför ger solvens och avkastning mer information om hur vi långsiktigt utvecklar bolaget och våra kundåtaganden, säger Anders Sundström.

Folksam
Folksamgruppen består av ett antal ömsesidiga försäkringsbolag vilka samverkar inom områdena distribution, administration och kapitalförvaltning för att nå stordriftsfördelar till nytta för sina kunder. Folksam omfattar moderbolagen Folksam Liv och Folksam Sak med konsoliderade dotterbolag samt de ej konsoliderade dotterbolagen KPA Livförsäkring, KPA Pensionsförsäkring och Förenade Liv.

Folksam ökade sin sammanlagda premievolym till 19,2 (18,0) miljarder kronor. Premievolymen och marknadsandelarna fortsätter att öka inom fondförsäkring och sakförsäkring.

Det förvaltade kapitalet har ökat till 255,3 (225,2) miljarder kronor som en följd av en konkurrenskraftig avkastning och nettoinflödet i livförsäkringsverksamheten.

1. Avser premieintäkt i sakförsäkring, premieinkomst i livförsäkring samt inbetalningar från sparare i fondförsäkring
2. I förvaltat kapital inkluderas även KP Pensionsstiftelse samt Folksam LO Fonder.

Strategiskt innehav i Swedbank
En gemensam förklaring om ägarfrågor utarbetades vid årsskiftet mellan Folksamgruppen, sparbanksstiftelser i Sverige och fristående sparbanker. Huvudsyftet är att ange ägarnas avsikt med ägandet i Swedbank:
- att tillsammans äga minst 20 procent av aktierna i Swedbank
- att tillsammans utgöra en stabil och långsiktig ägargrupp i Swedbank med gemensam målsättning med ägandet.
Ägarnas målsättning är att Swedbank ska vara en självständig svensk bank byggd på de historiskt grundmurade värderingar som bidragit till att bygga de ekonomiska värden som i dag finns i Swedbank och svenska sparbanker, nämligen sund vardagsekonomi för privatpersoner och företag samt lokal förankring. Ägarnas syn är att dessa värderingar även i fortsättningen ska avspegla sig i bankens verksamhet. I några specifika frågor ska ägarna följa Swedbanks arbete med särskilt fokus. Det gäller till exempel lönsamhet, risknivå, soliditet, kundnöjdhet samt sundhet och traditionella sparbanksvärderingar. Ägarna avser att samråda och informera varandra löpande i dessa frågor, dock kommer ägarna att agera helt självständigt i beslut som rör ägandet

Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Folksam är ett ömsesidigt försäkringsbolag som erbjuder försäkringar, sparande- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var femte bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Folksam arbetar aktivt med trafiksäkerhet, extern bolagsstyrning och miljö för att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och trygghet för individen. Läs mer på
www.folksam.se