• Folksamgruppen/

Folksam och BETA 100/oktan inleder samarbete – hjälper idrottare med karriärutveckling och affärsmöjligheter

Folksam har tecknat ett avtal med BETA 100/oktan om att utveckla och bidra till innehållet i karriärutvecklingsprogrammet 100/oktan Academy. Folksam kommer att ansvara för programinnehållet kring försäkringsskydd och ekonomikunskap för egenföretagare.

Genom BETA 100/oktan Academy kan idrottsprofiler få hjälp med sin karriärutveckling under och efter idrottskarriären. Programmet innebär att BETA och Folksam bistår med coachning som gör det lättare för idrottare att komma igång med en ny ”civil” karriär när idrottskarriären tagit slut.

– Vi på BETA är stolta över att ha Folksam som partner i 100/oktan Academy. Folksam har ett starkt varumärke och är en naturlig partner för oss som jobbar med idrottens språk och värderingar. Samarbetet med Folksam är för oss strategiskt viktigt och våra gemensamma projekt fungerar mycket bra, säger Michael Uhman, vd BETA.

Folksam kommer att bistå idrottsprofilerna inom 100/oktan Academy med ekonomisk rådgivning och planering för framtiden och erbjuder ett skräddarsytt försäkringsskydd som egna företagare.

– För idrottare som under sitt liv haft 100 procent fokus på sitt idrottande är det oerhört viktigt att få hjälp med att bygga en plattform för sin framtida karriär som företagare. Där ser vi att vi från Folksam kan bidra med vår kunskap, säger Dennis Åkerblom som tillsammans med Bengt-Göran Pettersson jobbar i programmet från Folksams sida.

Genom 100/oktan Academy får idrottsprofiler till exempel hjälp med att utveckla, vårda och kommunicera sina egna varumärken samt hjälp med att hitta nya affärsmöjligheter.

– Som idrottare har många av Sveriges största idrottsprofiler haft Folksam som försäkringsgivare genom licenser och kompletteringsförsäkringar. Genom vårt fördjupade samarbete med BETA visar vi att vi vill vara det självklara valet också efter idrottskarriären, säger Maria Rudolphi, områdeschef för Folksam Stockholm.

Nio av tio idrottsaktiva – eller 1,8 miljoner personer – är försäkrade genom Folksams samarbete med idrottsförbunden. Folksam har försäkrat idrottsrörelsen i över 65 år, det första avtalet tecknades 1936.

För ytterligare information:
Dennis Åkerblom, Key Account Manager Folksam, telefon 08-772 80 23, 0708-31 50 31
Bengt-Göran Pettersson, Key Account Manager Folksam, telefon 08-772 79 43,
0708-31 63 45
Michael Uhman, vd BETA Sport Marketing AB, telefon 08-58 49 05 19, 070-574 88 50