Folksam säljer fastighet i Norra Hammarbyhamnen

Folksam har sålt tomträtten Hönsfodret 1 till EQT. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till ca 345 miljoner kronor.

Byggnaden om 9000 kvm uppfördes 1983 åt Folksam som bedrev verksamhet i lokalerna fram till juni 2011. Byggnaden används idag för skolverksamhet.

Den här försäljningen ligger i linje med vår fastighetsstrategi som har fokus på de bästa kontorshusen i Stockholm, Göteborg och Malmö och bostäder på landets större tillväxtorter. Projektet är inte vår inriktning och Hönsfodret står inför stora förändringar för att kunna nå sin fulla potential. Att behålla och genomföra dessa investeringar skulle ta för mycket fokus från organisationen. Vi satsar istället på en fortsatt expansion och vi vill växa på våra prioriterade marknader, säger Lars Johnsson, fastighetsdirektör på Folksam Fastigheter.

Det är Folksam Sak som är säljare och köpare är EQT Real Estate 1 som äger fastigheter till ett värde av 1,5 miljarder kronor. Det här är den andra investeringen som görs i Sverige.

För ytterligare information:
Folksamgruppens pressjour 08-772 66 60

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se