Folksamgruppen: Januari – december 2016

Folksamgruppen avslutade 2016 stabilt, trots en rad utma­ningar. Den totala premievolymen växer enligt plan. Vårt starka sakförsäkringserbjudande fortsätter att driva efterfrågan, samtidigt som premieinflödena i livförsäkrings­verksamheten förblir mer kontrollerade. För att skapa ut­rymme till en fortsatt aktiv investeringsstrategi och därmed goda pensioner för våra kunder sänkte vi garantin och den garanterade räntan i vår traditionella livförsäkring. Däre­mot höjde vi återbäringsräntan i höstas, och sedan februari 2017 har vi höjt den ytterligare. Nu ligger återbäringsräntan på fem procent.

Orsaken till att vi kan höja återbäringsräntan beror på att vi – trots negativ ränta – har levererat en god avkastning under året. Totalt gör Folksamgruppen omkring 28 miljarder kronor i avkastning under 2016. Samtidigt passerar vi 400 miljarder kronor i förvaltat kapi­tal. Räknar vi även med våra fondförsäkringstillgångar så uppgår våra kunders totala tillgångar till nästan 525 miljar­der kronor. Det är mer än någonsin tidigare.

Läs mer i bifogad rapport eller gå in på ir.folksam.se.

Se också kort kommentar från Folksams vd Jens Henriksson här:

Jesper Andersson, CFO Folksamgruppen, telefon 0708-31 59 76
Juha Hartomaa, investerarrelationer Folksamgruppen, telefon 0708-31 65 26

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se