Folksamgruppen förvärvar kontor på västra Kungsholmen

KPA Pension som är en del av Folksamgruppen förvärvar tomträtten Gångaren 10 på västra Kungsholmen av Invesco. Det underliggande fastighetsvärdet i affären är 2,3 miljarder kronor. Byggnaden innehåller 30 100 kvm uthyrningsbar area och är uthyrd till ett flertal företag varav Securitas är den största hyresgästen.

– Ytterligare förvärv för att öka fastighetsandelen i vår tillgångsportfölj är en del av vår långsiktiga strategi att vara tjänstepensionsbolaget som ger kommun- och regionanställda en bra och hållbar avkastning, säger Camilla Larsson, vd KPA Pension.

– Vi är glada över att förvärva en stor och riktigt bra fastighet i ett attraktivt bra område i Stockholm, där efterfrågan på kontorshyresmarknaden är god och kommer att stärkas ytterligare framöver. Förvärvet ligger helt i linje med strategin att öka andelen fastigheter inom Folksamgruppen och i KPA Pensions tillgångsportfölj, säger Lars Johnsson, fastighetsdirektör i Folksamgruppen.

Västra Kungsholmen är en attraktiv delmarknad på hyresmarknaden i Stockholm med sin närhet till både kommunikationer och Stockholms innerstad. Fastigheten byter ägare per den första oktober 2021.

Byggnaden är både certifierad LEED Platinum och BREEAM Very Good.

För mer information kontakta;

Folksamgruppens pressjour 08-772 66 60, pressjour@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld.  Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.