Folksamgruppen investerar 1,5 miljarder i nordisk infrastruktur

Folksamgruppen fortsätter att investera i nordisk infrastruktur. Efter en framgångsrik investering i infrastrukturfonden Infranode I satsar Folksamgruppen nu ytterligare 1,5 miljarder kronor i den nya fonden Infranode II. Målet är att ge god avkastning och att bidra till omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Infranode är en svensk infrastrukturfond som gör investeringar i huvudsak Norden med en tidshorisont på minst 25 år. Fokus ligger på att investera i tillgångar inom energi, transport, telekom och samhällsfastigheter. Målet är att ge en god och säker avkastning och samtidigt investera i ny, klimatvänlig infrastruktur och - där det behövs - utveckla befintlig infrastruktur för att bli grönare.

– Vi engagerar oss i infrastrukturinvesteringar för att värna om fortsatt god avkastning till våra kunder samtidigt som vi deltar i den viktiga omställningen till ett mer hållbart samhälle. Investeringen kommer att ge oss tillgångar med säkra och stabila kassaflöden, samtidigt som den bidrar positivt till riskspridningen i Folksamgruppens tillgångsportföljer, säger Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning och hållbarhet Folksamgruppen. Genom investeringen i Infranode II kommer Folksamgruppen få tillgång till en bred och välbalanserad portfölj av nordisk infrastruktur.

Folksamgruppen investerade 2017 en miljard kronor i Infranode I, med nio innehav.  I denna fond finns bland annat koncessionen i Gävle Hamn, Järfälla kommuns solenergianläggningar samt ett antal energibolag inom exempelvis fjärrvärme, som samägs med kommuner.

Efter Folksamgruppens investering har Infranode II ett kapital om drygt 3 miljarder kronor, med en förväntad storlek på drygt 10 miljarder kronor. Folksamgruppen är den första investeraren i Infranode II tillsammans med IMAS Foundation, en stiftelse inom IKEA-sfären.

Investeringen inom Folksamgruppen fördelar sig enligt följande: Folksam Liv drygt 630 miljoner kronor, KPA Pension drygt 720 miljoner kronor och Folksam Sak drygt 150 miljoner kronor.

För mer information, vänligen kontakta:
Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning och hållbarhet, Folksamgruppen, 08-772 73 21, michael.kjeller@folksam.se

Folksamgruppens pressjour 08-772 66 60, pressjour@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra fyra miljoner svenska kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi förvaltar 440 miljarder kronor, har fondförsäkringstillgångar på 160 miljarder kronor och en årlig premievolym på 50 miljarder kronor. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.