Folksamgruppen investerar 1,5 miljarder kronor i en obligation utgiven av Stockholms stad

Folksamgruppen investerar 1,5 miljarder kronor i en ny obligation utgiven av Stockholms stad. Löptiden är på 5 år.  För Folksamgruppen är köpet av obligationen ett led i strategin att investera för en hållbar utveckling.

Folksam och KPA Pension, som ingår i Folksamgruppen, investerar 1,5 miljarder kronor i en obligation för att bidra till byggandet av ett hållbart Stockholm. Stockholms befolkningstillväxt ställer krav på investeringar för att möta det ökade behovet av bostäder, infrastruktur och nödvändiga samhällsfunktioner.

– Jag är glad att vi kan investera våra kunders pengar för att finansiera Stockholms utveckling. Den här investeringen ligger väl i linje med vår vision att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, säger Michael Kjeller, vice vd och chef Kapitalförvaltning och hållbarhet Folksamgruppen.

Stockholms Stad emitterar för att finansiera sitt pågående arbete med bland annat investeringen i ett nytt avloppsreningsverk med högre miljöstandarder. Staden arbetar också kontinuerligt med energieffektiviseringsåtgärder hos bostadsbolagen, i skolor och på äldreboenden. Samtliga investeringar är i linje med Stockholms Stads Miljö- och klimatpolicy.

Fördelning mellan Folksamgruppens bolag av investeringen:

KPA Pensionsförsäkring 650 miljoner kronor

Folksam Liv 650 miljoner kronor

Folksam Sak 200 miljoner kronor

Kajsa Moström
Presschef Folksamgruppen
kajsa.forsberg-mostrom@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi förvaltar 455 miljarder kronor, har fondförsäkringstillgångar på 176 miljarder kronor och en årlig premievolym på 56 miljarder kronor. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.