Folksamgruppen investerar i infrastruktur

Folksamgruppen fortsätter att öka sin exponering mot infrastruktur. Genom en investering på en miljard kronor i Infranode I kommer Folksamgruppen att få tillgång till en långsiktig och väldiversifierad portfölj av nordiska infrastrukturtillgångar.

Efter den aktuella kapitalanskaffningen har Infranode I ett kapital om 3,35 miljarder kronor och en investeringshorisont på 25 år.

– Vi engagerar oss i infrastrukturinvesteringar för att värna om fortsatt god avkastning till våra kunder. Investeringen kommer att ge oss realtillgångar med säkra och stabila kassaflöden, samtidigt som den bidrar positivt till riskspridningen i Folksamgruppens tillgångsportföljer, säger Michael Kjeller, chef för Folksamgruppens kapitalförvaltning.

Investeringen inom Folksamgruppen fördelar sig enligt följande: Folksam Liv 500 miljoner kronor, KPA Pension 400 miljoner kronor och Folksam Sak 100 miljoner kronor. Utöver Folksamgruppen är IMAS Foundation, en stiftelse inom IKEA-sfären, och Europeiska Investeringsbanken (EIB) två av medinvesterarna i Infranode I.

Infranode är ett investeringsbolag i infrastruktursektorn i Norden och övriga Europa. Infranode är startat i partnerskap med Areim, en Stockholmsbaserad fondförvaltare och rådgivare i fastighetsbranschen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Kjeller, chef Kapitalförvaltning, Folksamgruppen, 08-772 73 21, michael.kjeller@folksam.se
Juha Hartomaa, investerarrelationer Folksamgruppen, 070-831 65 26, juha.hartomaa@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se