Folksamgruppens makroekonomiska uppdatering juni 2024

Lagom till midsommar lyfter Marcus Svedberg, chefsekonom på Folksam fram det säregna Sverige i den makroekonomiska uppdateringen för  juni.

– Vi visar hur den svenska ekonomin går från att vara sämst till bäst i klassen på några år samtidigt som den mer långsiktiga utvecklingen legat närmare USA än Europa. Även i EU-valet utmärkte sig Sverige genom att präglas av en vänstervind medan EU i stort drogs åt höger, säger Marcus Svedberg och fortsätter:

– Vi håller fast vid vårt basscenario där vi ser en gradvis återhämtning drivet av en kombination av reallöneökningar, räntesänkningar och finanspolitiska stimulanser.

Makroekonomisk uppdatering juni 2024

Folksams pressavdelning
+46 8-27 20 40
press@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.