Folksams ägarandel i Swedbank fastställd

Folksam består av Folksam Liv, verksamt inom pensionsförsäkring och sparande, samt Folksam Sak med verksamhet inom skadeförsäkring. Båda företagen har deltagit i Swedbanks nyemission. Swedbank har i dag, måndag 22 december, offentliggjort fördelningen i den pågående nyemissionen. Folksam Liv kommer efter nyemissionen att äga cirka 7,0 procent av det totala antalet aktier i Swedbank. Folksam Sak kommer att få en ägarandel på cirka 2,3 procent.

Folksam Liv
Folksam Liv kommer att teckna cirka 53,8 miljoner preferensaktier i Swedbanks pågående nyemission, vilket efter emissionen ger en ägarandel på cirka 7,0 procent. Folksam Livs investering uppgår till cirka 2,7 miljarder kronor.

Efter nyemissionen kommer aktieinnehavet i Swedbank att utgöra cirka 2,6 procent av Folksam Livs totala placeringstillgångar, vilka är cirka 97 miljarder kronor.

Folksam Sak
Folksam Sak kommer att teckna cirka 17,7 miljoner preferensaktier i Swedbanks pågående nyemission, vilket efter emissionen ger en ägarandel på cirka 2,3 procent. Folksam Saks investering uppgår till cirka 900 miljoner.

Efter nyemissionen kommer aktieinnehavet i Swedbank att utgöra cirka 3,5 procent av Folksam Saks totala placeringstillgångar, vilka är cirka 24 miljarder kronor.

– Vi bedömer detta som en god investering för våra kunder. Vi känner oss komfortabla med det ägande som vi har efter emissionen, säger Folksams vd Anders Sundström. Vårt strategiska innehav kommer att vara drygt 5 procent. Vi kommer under lång tid att behålla den resterande delen upp till närmare 10 procent.

Ägarprövning hos Finansinspektionen sker enskilt för varje juridisk person. Varken Folksam Saks eller Folksam Livs ägande i Swedbank överstiger 10 procent. Därför avser inget av bolagen att söka ägarprövning hos Finansinspektionen.

Anders Sundström, vd Folksam Liv och vd Folksam Sak, telefon 0705-89 19 11
Pr-ansvarig: Andreas Jerat, telefon, 0708-31 58 01