Folksams integrations- och mångfaldsansvarige nominerad till pris som årets intraprenör

​Mikael Petersson, Diversity Business Manager* hos Folksam och initiativtagare till Folksams flerspråkiga kundtjänst i Malmö, är en av fem finalister i Årets Intraprenör 2010, en utmärkelse initierad av rekryteringsföretaget Talentia. Motiveringen är att Mikael Petersson på ett föredömligt sätt drivit utvecklingen av innovativa tjänster som möter behoven i ett mångkulturellt samhälle.

Alla företag och organisationer är beroende av individer som självmant och uthålligt, ibland mot all odds, förnyar verksamheter. Dessa personer är enligt Talentia intraprenörer, vilket innebär att de driver förnyelse på ett sätt som vanligtvis sammankopplas med entreprenörer. Samtidigt blir det allt vanligare för företagen att systematisera förnyelsearbetet och ge sina medarbetare utrymme att utveckla egna idéer.

Syftet med Talentias utmärkelse är att lyfta fram dessa viktiga egenskaper och personer genom att årligen dela ut priset Årets Intraprenör och hedersutmärkelsen Årets Intraprenörielle ledare, något som gjorts sedan 2009.

Priset och hedersutmärkelsen kommer att delas ut nu på tisdag den 26 oktober på Entreprenörsdagen i Göteborg, kl. 19.30. Juryn består av före detta. SAS-chefen och riskkapitalisten Jan Carlzon, innovationsrådgivaren Sven Atterhed och Talentias VD Klas Karlsson.

Övriga finalister är:
David Widerberg, President WW Operations, EF Language Group EF
Lars Kry, Koncernchef Proffice
Marianne Norelius, Hälsostrateg Apoteket
Pär Larshans, Personal & Hållbarhetschef Max

För ytterligare information:
Mikael Petersson, Diversity Business Manager Folksam, telefon 040-25 72 45, 0708-31 62 53
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

* Tjänsten som Diversity Business Manager innebär ett affärsansvar för integrations- och mångfaldsfrågor i Folksam. Uppdraget är att öka affärsnyttan i varje kundmöte genom ett aktivt mångfaldsarbete samt att bibehålla och förstärka Folksams trovärdighet inom mångfalds- och integrationsfrågor.