Folksamundersökning: Inte självklart med socialt ansvar i byggbranschen

Den svenska byggvarubranschen har en bit kvar innan den får godkänt när det gäller socialt ansvarstagande, men det finns en stor spridning i hur långt de olika företagen kommit. I anslutning till arbetet med Folksams byggmiljöguide 2010, en guide över miljövänliga byggmaterial, har Folksam låtit undersöka* byggvaruföretagens arbete med socialt och miljörelaterat ansvar i produktions- och leverantörsledet.

Folksam har låtit undersöka i vilken utsträckning byggföretagen arbetar med socialt ansvar avseende minimering av riskerna för brott mot mänskliga rättigheter och arbetsrätt i produktionen av varor. Undersökningen omfattar även hur företagen följer upp miljömässiga krav i produktionen.

Hela 60 procent av de undersökta företagen, 47 stycken, svarar att de inte säljer några varor** med ursprung i låglöneländer.

– Det är antagligen en sanning med modifikation. En rimlig gissning är att flera företag köper via grossister i Europa och därmed inte känner till om dessa i sin tur köper insats- eller råvaror från låglöneländer, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

Av de 40 procent, totalt 32 företag, som svarat att de har varor med ursprung i låglöneländer, får fyra företag godkänt slutresultat och hela 28 underkänt. Av de 32 företagen har 13 ännu inte påbörjat något etiskt inköpsarbete. Flera av dem känner inte heller till var i landet produktionen är förlagd, vilket är en förutsättning för att kunna ha kontroll över miljö och sociala förhållanden vid produktionen.

Anmärkningsvärt nog är det bara två av de undersökta företagen som genomfört en fullgod analys av vilka risker det finns för miljö och/eller sociala problem i produktionen. Ett förvånande resultat är också att fler företag ställer sociala krav än miljökrav, samt att bara tre företag bedöms ha fullgoda rutiner för att följa upp etik- och miljökrav. Positivt är dock att 13 företag har påbörjat arbete inom samtliga frågeområden.

– Det är glädjande att flera av de företag vi haft kontakt med verkar ha tagit intryck av våra frågor och säger att de påbörjat ett mer aktivt inköpsarbete. Det visar att Folksam kan påverka byggvarubranschen till ökat socialt och miljörelaterat ansvar, säger Jan Snaar.

Undersökningen är ett första steg i Folksams ambition att inkludera socialt ansvar i bedömningen av byggföretag, och kommer att ges större betydelse i framtida upplagor av Byggmiljöguiden.

Utifrån Byggmiljöguiden 2010 har Folksam tagit fram en konsumentinriktad webbguide över miljövänliga byggnadsmaterial. Guiden finns här.

För fullständig lista över medverkande företag, se bifogad rapport.

Jan Snaar, miljöchef Folksam, telefon 08-772 65 63, 0708-31 69 63
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

* Undersökningen som genomförts av organisationen Swedwatch på uppdrag av Folksam omfattar 79 företag, varav åtta valde att inte svara. Samtliga företag ingår i Folksams byggmiljöguide 2010. ** Omfattar även inköp av varor genom grossist, agent eller leverantör samt gäller även inköp av insatsvaror och/eller råvaror.

Folksam har ett starkt miljöengagemang och beställer samtidigt årligen byggreparationer för över 800 miljoner kronor för våra kunder. Därigenom kan vi kräva att de produkter som används både fyller sin funktion fullt ut och kan visa på bra miljöprestanda. Läs mer på www.folksam.se/testergodarad