I Sverige slås uppåt 3 000 hole-in-one per år – försäkra dig mot notan

Har du råd att slå en hole-in-one? Enligt traditionen ska du bjuda medspelare och åskådare på champagne för att fira drömslaget – något som kan bli kostsamt. Med tilläggsförsäkringen Golf tar Folksam notan och ersätter upp till 2 000 kronor för champagne eller motsvarande vid hole-in-one.

Varje år gör svenska golfspelare mellan 2 500 och 3 000 hole-in-one*. Personer som är 58 år gör flest hole-in-one och den mest lyckosamma veckodagen är torsdag, då 18 procent av alla drömslag görs. Folksams nya tilläggsförsäkring Golf ger ersättning vid hole-in-one för köp av champagne till medspelare och åskådare upp till 2 000 kronor. Har man otur kan man också råka ut för stöld av utrustning eller andra personliga tillhörigheter under golfspel. Till exempel om golfklubba eller mobiltelefon går sönder eller förloras. Tilläggsförsäkringen omfattar därför även stöld eller förlust i samband med golf. – Golf har blivit en folksport och antalet utövare i Sverige har fördubblats de senaste 20 åren. Med över en halv miljon golfspelare är det inte helt ovanligt att utrustning eller tillhörigheter stjäls eller blir förstörda vid golfspel. Därför har vi tagit fram en prisvärd tilläggsförsäkring med låg självrisk, säger Anders Karlsson, marknadschef Folksam Företag. Kunder som har hem- eller villaförsäkring hos Folksam kan från den 10 maj teckna tilläggsförsäkringen Golf. Den gäller i hela världen, utan begränsning i tid. I samarbete med Svenska Golfförbundet försäkrar Folksam sedan tidigare 570 000 medlemmar i svenska golfklubbar anslutna till Svenska Golfförbundet. Medlemsförsäkringen omfattar olycksfallsförsäkring och ansvarsförsäkring. 84 procent av de olycksfall som sker i samband med golf är halkolyckor och kroppsskador orsakade av golfbollar eller klubbor**. Halkolyckor står för 45 procent och kroppsskador av golfbollar eller klubbor – framför allt i ansiktet, på ögon eller mun – står för hela 39 procent av olycksfallen. Mer än hälften, 56 procent, av de skadedrabbade golfspelarna är äldre än 60 år. Läs mer om tilläggsförsäkringen Golf på: folksam.se/forsakringar/hemforsakring/golf * Källa: Svenska Golfförbundets Hole-In-One-databas (www.hioklubben.se). ** Statistiken omfattar olycksfall rapporterade till Folksam under åren 2006–2009 via Svenska Golfförbundets medlemsförsäkring. För ytterligare information: Anders Karlsson, marknadschef Folksam Företag, telefon 08-772 85 97, 0708-31 66 77 Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01