Karin Stenmar ny miljöchef för Folksam

Karin Stenmar har utsetts till ny miljöchef för Folksam med dotterbolag. Hon tillträder sin tjänst den 1 juli i samband med att den nuvarande miljöchefen Jan Snaar går i pension. Karin Stenmar ersätter också KPA Pensions tidigare miljöchef Kerstin Grönwall.

Karin Stenmar har arbetat med ansvarsfullt företagande i över tio år och är en av grundarna av klädföretaget Dem Collective. Företaget startade egen tillverkning i Sri Lanka för att kunna garantera hela produktionskedjan etiskt och socialt. Karin Stenmar kommer närmast från tjänsten som miljö- och CSR-chef hos Nudie Jeans.

– Genom rekryteringen av Karin Stenmar får Folksam en person med stor bredd och kunnande på miljöområdet samt en väldigt begåvad kommunikatör. Hon är rätt person att utveckla Folksams miljöarbete och samtidigt göra det mer känt, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

Folksam har arbetat aktivt för att minska sin miljöpåverkan i nästan tio år. Bland annat genom att kräva att begagnade originalbildelar användas vid reparationer av kundernas bilar. Därigenom har sopberget minskat med 850 ton per år samtidigt som Folksam sparat nära 450 miljoner kronor. All verksamhet i Folksam är klimatneutral och hittills har 400 000 träd planteras för att kompensera för verksamhetens utsläpp.

– Folksam har i 100 år verkat för en tryggare vardag och ligger i framkant när det handlar om företags ansvar för miljön. Den positionen vill jag se till att Folksam behåller och utvecklar genom att förenkla och förtydliga miljöfrågans betydelse för den enskilde konsumenten. Folksam är ett bevis på att långsiktigt miljöarbete gynnar sig och det är en av mina hjärtefrågor, säger Karin Stenmar.

Folksam gör årligen undersökningar och tester inom miljöområdet. Resultaten offentliggörs bland annat i olika rapporter som ett sätt att hjälpa konsumenterna och påverka företagen att ta ansvar. Mer infomation om Folksams miljöarbete finns här.

För ytterligare information:
Karin Stenmar, tillträdande miljöchef Folksam, telefon 0706-16 94 16, 0708-16 72 16
Jan Snaar, miljöchef Folksam, telefon 08-772 65 63, 0708-31 69 63
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se