Kultur viktigare än shopping när svensken väljer resmål

Det kulturella utbudet styr svenska folkets val av resmål när man bokar sin storstadsresa. Det visar en ny undersökning från Folksam*. Undersökningen visar också att rån och ficktjuvar är det svenskar är mest rädda att råka ut för under resan.

Hösten är weekendresornas tid och flygbolagen lockar med låga priser till Europas storstäder. Folksam har därför låtit undersöka svenskarnas inställning till storstadsresande. Resultatet visar att det kulturella utbudet på destinationen har störst betydelse för valet av storstadsresmål. 31 procent anger kulturen som det viktigaste skälet att besöka ett särskilt resmål. Näst viktigast är resans pris, 22 procent. Bara fyra procent uppger shoppingutbudet som avgörande vid valet av destination. Undersökningen visar också att det svenskar är mest rädda att råka ut för under storstadssemestern är att bli rånade. 44 procent uppger att de är mest rädda för att rånas eller bli överfallna. 16 procent svarar ficktjuvar. – Oavsett var man reser är det viktigt att se över sitt reseskydd. Man kan spara in på mycket och ändå ha en fantastisk semester, men att åka utan fullgott försäkringsskydd är en risk som inte är värd att ta, säger Hélène Mood, chef för Folksams utlandsskadeavdelning. Sammanfattning av undersökningen: - För 31 procent av svenskarna påverkar det kulturella utbudet valet av resmål mest, följt av resans pris, 22 procent och prisläget på destinationen, 15 procent. - 44 procent av svenskarna är mest rädda för att drabbas av rån eller överfall på storstadsresan, följt av oron för att råka ut för ficktjuvar, 16 procent. - Undersökningen visar på betydande regionala skillnader. Mer än var fjärde gävleborgare, 28 procent, uppger resans kostnad som det viktigaste vid valet av resmål till skillnad från blekingeborna där bara 13 procent tycker att resans pris är viktigast. - 36 procent av västgötarna uppger det kulturella utbudet som viktigast vid val av resmål, vilket gör dem till de mest kulturintresserade resenärerna. - Östgötar bryr sig minst om shoppingutbudet, bara en procent säger att shoppingutbudet styr resmålet. - Norrbottningar är minst rädda på utlandsresan medan mer än varannan blekingebo, 53 procent, uppger att de är mest rädda för att råka ut får rån eller överfall på storstadsresan, högst siffra i landet. Se bilagor för länstopplistor samt resultattabeller. *Sifo Research International har på uppdrag av Folksam genomfört undersökningen under perioden 11-26 juni, 2009. 4 200 svenskar mellan 18–65 år deltog i undersökningen. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ. För ytterligare information: Hélène Mood, chef utlandsskador Folksam, 08-772 82 51, 0708-31 59 78 Andreas Jerat, tf presschef Folksam, 08-772 62 12