Kvinnor i toppen

Jämställdhet är en viktig fråga inom Folksamgruppen. Vi är stolta över det arbete vi har gjort för att bland annat se till att 6 av 10 personer i koncernledningen är kvinnor. Även inom koncernen totalt är fördelningen mellan kvinnor och män helt jämn.

–  Jämställdhet inte bara är en rättvisefråga utan också en ekonomisk fråga. Jämställda företag fattar bättre beslut och skapar ökad lönsamhet. Det är nödvändigt både för att trygga svenska kvinnors ekonomi så väl som att säkerställa att Sverige är ett konkurrenskraftigt land långt in i framtiden, säger Ylva Wessén, vd och koncernchef för Folksamgruppen.

Några jämställdhetsfakta om Folksam är:

• Folksams ledningsgrupp består av sex kvinnor och fyra män.
  • Folksam har en kvinnlig vd och koncernchef, Ylva Wessén, som tillträdde i december förra året.
  • Tre av Folksamgruppens dotterbolag har kvinnliga vd:ar.
  • Folksam ställer jämställdhetskrav på de företag man investerar i. Totalt förvaltar Folksam 455 miljarder.
  • Folksam sponsrar flera idrottsförbund och ställer då krav på att pengarna används lika mellan kvinnor och män, flickor och pojkar.
  • Folksam arbetar för jämställda pensioner och efterfrågar insatser från regeringen för att höja kvinnors pension. I dagsläget ligger den på i genomsnitt 67 procent av männens pension efter ett avslutat arbetsliv.
  • Folksam presenterar idag en undersökning om kvinnor och mäns sparande ”Spargapet” som visar att skillnaden i sparande  kan uppgå till så mycket som 1,7 miljoner under ett arbetsliv. Läs mer: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2020/03/06/spargap-mellan-man-och-kvinnor-satts-tidigt/

Bilden från vänster: Mia Liblik, vd Folksam LO Pension, Elisabet Sasse, affärsområdeschef Sak, Anki Wuopio chef Skador, Linn Edström, tf CFO, Ylva Wessén, vd och koncernchef Folksamgruppen, Charlotta Carlberg, vd Folksam Fondförsäkring, Pernilla Glad, chef Människor och miljöer, Anna-Karin Laurell, affärsområdeschef Liv, Britta Burreau, vd KPA Pension

Kajsa Moström
Presschef Folksamgruppen
kajsa.forsberg-mostrom@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi förvaltar 455 miljarder kronor, har fondförsäkringstillgångar på 176 miljarder kronor och en årlig premievolym på 56 miljarder kronor. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.