Lägg spelpengarna på pensionen - bli miljonär till 65-årsdagen

Svenskarna spelar för mer pengar än vad vi lägger på privat pensionssparande. Svensken lägger i genomsnitt 450 kronor på spel varje månad. Om motsvarande summa istället lades på pensionssparande kan man bli miljonär lagom till pensionen. Det visar en uträkning som Folksam gjort.

Många spelar på Lotto, Tipset och V75 i hopp om att någon gång kamma hem storvinsten, trots att chansen för detta är mycket liten. Att bli miljonär genom att spara pengar är det däremot inte många som tror på. En ny SIFO-undersökning som Folksam gjort visar att 87 procent av svenskarna tror att det är svårt eller omöjligt att spara ihop till en miljon kronor.

Men om de ca 450 kronor som svensken i genomsnitt lägger på spel per månad istället skulle sparas i en pensionsförsäkring i 45 år, så kan man faktiskt bli miljonär lagom till pensionen.

- Många tror att det är helt ouppnåeligt att spara ihop till en miljon, men om man kan avsätta 400 eller 500 kronor i månaden i ett långsiktigt sparande så behöver det inte vara det. Det är ett betydligt säkrare sätt att bli miljonär och att trygga sin ålderdom än att sätta sitt hopp till en Triss-vinst, säger Håkan Svärdman, välfärdsanalytiker på Folksam.

Folksams undersökning visar dock att det är få av dem som spelar som kan tänka sig att använda sin spelinsats till sparande. 65 procent kan inte tänka sig att istället lägga sina spelpengar i ett pensionssparande. Undersökningen visar också att en tredjedel av svenskarna, 32 procent, inte pensionssparar.

Den svenska spelmarknaden omsatte 42 miljarder förra året. Det privata pensionssparandet uppgår till ca 11 miljarder kronor. Sannolikheten att vinna den högsta direktvinsten på Triss är 1 på 2 miljoner och chansen att få 7 rätt på Lotto är 1 på 6,7 miljoner.

- Folksam engagerar sig i det som våra kunder bryr sig om. Många drömmer om ekonomisk frihet och guldkant på tillvaron, därför vill vi visa på fördelen med att skaffa ett pensionssparande - det är den säkra vägen att uppnå detta, säger Håkan Svärdman.

Se bilagor för uträkning hur man kan pensionsspara ihop en miljon samt för resultat från SIFO-undersökningen.

I genomsnitt använder de svenska hushållen cirka 2,4 procent av sin disponibla inkomst till spel och lotterier. Fördelas spelutgifterna på landets invånare över 18 år under 2011 blir det en utgift på 5589 kronor per person och år - 465 kronor per person och månad. Den reglerade svenska spelmarknaden beräknas ha omsatt drygt 42 miljarder kronor 2011. Källa: Lotteriinspektionen

* Undersökningen genomfördes av SIFO på uppdrag av Folksam i april-maj 2012. 1020 personer från 18 år och uppåt deltog i undersökningen.

Håkan Svärdman, välfärdsanalytiker Folksam, telefon 0708-31 53 62

Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 0708-31 58 01

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se