Många kommuner lämnar skolelever oförsäkrade under sommaren

Folksam har inför skolornas våravslutningar sammanställt hur svenska skolelevers försäkringssituation ser ut under sommaren. Sammanställningen visar att drygt var sjätte kommun, 51 av 290 kommuner, endast försäkrar skoleleverna under verksamhetstiden.

Av landets 290 kommuner har 18 procent tecknat en försäkring för skoleleverna som endast omfattar den tid då eleverna befinner sig i skolan. Sammantaget finns det 275 000 skolbarn mellan 6 och 17 år i de kommuner som endast försäkrar barnen under skolans verksamhetstid och inte under deras fritid och lov. En tidigare undersökning* visar att omkring 85 procent av föräldrarna har tecknat privata olycksfallsförsäkringar för sina barn. Det skulle innebära att omkring 41 000 skolbarn är oförsäkrade i dessa kommuner under fritiden och sommarlovet. – I de kommuner som endast tecknar försäkring som gäller under skoltid vilar ett stort ansvar på föräldrarna för att täcka upp de luckor som uppstår i barnens försäkringsskydd. Vi vet tyvärr att så inte alltid är fallet, och att barnen därför står helt utan försäkringsskyddd när skolan slutar för terminen, säger Anders Olson, partneransvarig, Folksam. Flera av de kommuner som försäkrar eleverna endast under skoltid finns i och kring storstäderna. Av 26 kommuner i Stockholms län är det endast 15 som tecknat försäkring som gäller även under elevernas fritid och lov. I nio av Sveriges 21 län har samtliga kommuner tecknat försäkringar som gäller även under fritid och lov. Sammanställningen över kommunernas skolförsäkringar bifogas till detta pressmeddelande. * Undersökningen genomfördes unders mars 2008 av undersökningsföretaget Synovate. För ytterligare information: Anders Olson, partnersansvarig, Folksam, 08-772 80 38, 0708-31 60 42 Andreas Jerat, pr-ansvarig Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01