När stormen kommer i helgen – håll dig inomhus!

Enligt SMHI:s väderleksprognoser för helgen kan hela Sverige vänta sig det värsta stormvädret på nästan två år. Även om det inte handlar om samma stormstyrkor som då ”Gudrun” drabbade de södra delarna av landet är det mycket viktigt att inte utsätta sig för onödiga risker.

– Alla ska veta att det finns heltäckande försäkringsskydd för stormskador, på Folksam liksom på de flesta andra försäkringsbolag, säger Folksams byggtekniska chef Karl-Eric Larsson. Det allra viktigaste när stormen pågår är att man skyddar sig själv och stannar inomhus. Först därefter handlar det om att skydda sin egendom.

När vinden tar i som värst kan sådant som tegelpannor och plåttak blåsa av husen, likaså kan träd knäckas av blåsten. Alla kan förbereda sig för en sådan situation genom att till exempel surra presenningar och parasoller med mera och ta undan alla lösa föremål, på den egna tomten eller kanske på husbyggen som pågår. I en storm kan lösa föremål dras med av blåsten och vålla livsfara för alla som inte håller sig inomhus.

– När stormen bedarrar i styrka kan husägare, som sett exempelvis tegelpannor blåsa av taket eller träd som fallit olämpligt, försöka täcka över skadorna och allmänt sett göra vad man kan för att minimera skadeverkan. Att inte öppna frysboxen i onödan vid ett eventuellt strömavbrott är ett annat uppenbart men viktigt råd, fortsätter Karl-Eric Larsson.

– Det allra viktigaste är att inte riskera liv och lem utomhus under stormen. Det undviker man helt enkelt genom att förse sig med mat, ficklampor och värmekällor i förväg och stanna hemma, eller söka skydd inomhus, så länge stormen pågår, avslutar Karl-Eric Larsson.

Beredskap finns för att vid behov helgöppna Folksams Byggcentraler samt Folksamkontoren runtom i landet.

Om du drabbas av en skada under stormen och har tillgång till webben tar Folksam emot din skadeanmälan på www.folksam.se. Där kan du också få snabb information om stormens framfart och konsekvenser.

Folksam jour förstärker sin bemanning från fredag till och med måndag och kan nås på telefonnummer 020-45 00 00.

Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef Folksam, telefon 0708-31 65 43
Håkan Franzén, sakskadeansvarig Folksam, telefon 08-772 69 92