Nettonollalliansen firar fem år – nu behöver politiken öka takten

För fem år sedan var Folksamgruppen en av initiativtagarna till den av FN sammankallade Net-Zero Asset Owner Alliance under FN:s klimattoppmöte i New York. Medlemmarna i nettonollalliansen åtog sig att ha nettonoll utsläpp av växthusgaser i sina investeringsportföljer till år 2050. För att nå målet behöver dock klimatpolitiken bli ambitiösare, tydligare och mer långsiktig, både globalt men även i Sverige.

Idag har alliansen vuxit från 12 till 88 investerare som tillsammans förvaltar 97 000 miljarder kronor, där Folksamgruppen tillsammans med övriga svenska investerare – Alecta, AMF och Nordea Liv & Pension– står för 4000 miljarder kronor i form av svenska pensionspengar.

– Jag är stolt över att Folksam var en av initiativtagarna till nettonollalliansen och tillsammans med övriga investerare kan vi göra stor skillnad och uppnå verklig förändring. Enbart under 2024 har medlemmarna i alliansen investerat 5700 miljarder kronor i klimatlösningar vilket i allra högsta grad bidrar till den helt nödvändiga klimatomställningen, säger Ylva Wessén, vd och koncernchef Folksamgruppen.

I en debattartikel som publicerades i Dagens Industri under torsdagen uppmanar vd:arna för nettonollalliansen i Sverige regeringen att driva en mer ambitiös, tydligare och mer långsiktig politik för klimatomställning genom att:

1. Ta itu med grundproblemet genom åtgärder som minskar efterfrågan på olja och gas och fasa ut kolkraft i linje med Parisavtalets 1,5 grader. Skala upp fossilfria och koldioxidsnåla lösningar och öka tillgången på förnybar energi. Detta kan göras genom incitament för förnybar energi inom ramen för en ekonomiskt och socialt rättvis omställning.

2. Implementera tydliga omställningsplaner som är förankrade i lagkrav, ambitiösa mål och stödjande politiska ramar, för att främja de nettonoll-investeringar som behöver göras.

- De 4000 miljarder kronor som Folksamgruppen och övriga svenska pensionsbolag förvaltar inom ramen för nettonollalliansen bidrar till att driva på och finansiera omställningen av koldioxidintensiva industrier inom exempelvis stål- och transportsektorn. För att ytterligare öka takten i detta arbete krävs breda och långsiktiga politiska överenskommelser
globalt men även i Sverige vilket tyvärr inte alltid är fallet idag, säger Ylva Wessén, vd och koncernchef Folksamgruppen.

Fakta Nettonollalliansen
Nettonollalliansen (UN-convened Net-Zero Asset Owner Alliance) grundades 2019 och består idag av 88 medlemmar som åtagit sig att skapa investeringsportföljer som når nettonollutsläpp av växthusgaser 2050, i linje med Parisavtalet. Medlemmarna, varav några av världens största investerare, är spridda i 19 länder i fyra världsdelar. Alliansen jobbar i fem arbetsströmmar; att påverka företag de investerar i så att de sänker sina utsläpp, tillhandahålla omställningsfinansiering, påverka politiken, samt rapportera och kommunicera. Gemensamt förvaltat kapital per Q2 från de svenska medlemmarna är cirka 4000 miljarder SEK. (Folksamgruppen 891 miljarder SEK, AMF 846 miljarder SEK, Nordea Liv & Pension 935 miljarder SEK och Alecta 1 309 miljarder SEK).

Exempel på resultat som Net-Zero Asset Owner Alliance har åstadkommit
1. Alliansens finansierade utsläpp har minskat med över 6 procent per år, till 2023 minskade de finansierade utsläppen t.ex. med 31 procent och 24 procent från 2018 respektive 2019

2. Enligt alliansens målprotokoll ska medlemmarnas utsläppsminskningsmål ligga på -22% -32% till år 2025

3. Alliansen har kallats ”the gold-standard” för nettonoll åtanden av FN:s generalsekreterare Guterres.

För ytterligare information, kontakta Folksamgruppens pressavdelning:
E-post: press@folksam.se

Om Folksamgruppen
Folksamgruppen erbjuder försäkringar, pensioner och långsiktigt sparande. Folksamgruppens vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Folksamgruppen består av de kundägda försäkringsgrupperna Folksam Liv och Folksam Sak med dotterföretag. I Folksamgruppen ingår varumärken som Folksam, KPA Pension och Folksam LO Pension.