Ny Folksamundersökning: Kungsträdgården är Sveriges bästa mötesplats – enligt stockholmarna

En välkänd plats som alla känner till och som har goda kommunikationsmöjligheter där många kan samlas. Det är viktigast när stockholmarna får ange vad som skapar den perfekta mötesplatsen. Det visar en färsk undersökning* som Folksam fastigheter låtit göra. Kungsträdgården är den mötesplats i Sverige som stockholmarna rankar allra högst.

Inför slussens utveckling och framtid har Folksam fastigheter låtit göra en undersökning om vad som skapar den perfekta mötesplatsen. Med det som utgångspunkt tillfrågades 600 stockholmare vad de tyckte om Stockholm generellt och Slussen specifikt.

Idag uppfattas Slussen som otrygg med låg trivselfaktor. Men platsen hyllas för dess historia och goda kommunikationsmöjligheter.

– Slussen har en stark historia som vi kan ta vara på. För framtiden kan vi jobba för att skapa en god mötesplats som känns trygg och välkomnande samt som har ett trevligt utbud av restauranger, caféer, affärer, kultur och andra verksamheter som skapar trivsel, säger Torbjörn Wiberg, chef Folksam fastigheter.

När stockholmarna fritt får ange vilken mötesplats i världen som har världsklass nämner hela 49 procent att Times Square i New York är den viktigaste.

I undersökningen granskas stockholmarnas syn på Kungsträdgården, Sergels torg, Stureplan, Medborgarplatsen och Slussen.

Medborgarplatsen är populär för att den har ett stort utbud av aktiviteter och många kan samlas där. Kungsträdgården skiljer sig för dess förmåga att arrangera konserter och aktiviteter. Sergels Torg har goda kommunikationer men det är få som vill stanna till på platsen. Stureplan är lätt att bestämma träff på men inte heller där är det attraktivt att stanna till.

Vad bidrar mest till att skapa den perfekta mötesplatsen?
1. Goda kommunikationsmöjligheter
2. Att det är lätt att ta bestämma träff där
3. Att platsen känns trygg

De bästa mötesplatserna i Sverige:
1. Kungsträdgården
2. Medborgarplatsen
3. Sergels torg
Stureplan

5. Slussen

Folksams mål är att utveckla våra fastigheter så att Stockholms stadsmiljö utvecklas och våra hyresgäster trivs samtidigt som våra pensionssparares pengar växer. Genom undersökningen har vi fått information som är användbar för vårt fortsatta arbete, säger Torbjörn Wiberg.

För undersökningsresultatet i sin helhet, se bifogad rapport.

* Undersökningen genomfördes av YouGov genom webbintervjuer av YouGovs internetpanel. I undersökningen deltog 604 kvinnor och män i åldern 18-64 år bosatta i Stockholm.
Undersökningen genomfördes under 30 maj – 9 juni 2011.

Torbjörn Wiberg, chef Folksam fastigheter, telefon 08-545 153 32, 0706-89 20 16
Andreas Jerat, presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se