Ny hästförsäkring täcker kostnader vid buköppning

Hästägare kan ibland uppleva att veterinärkostnaderna blir väldigt höga. Behandling och vård vid buköppning kan kosta ända upp till 100 000 kronor. Folksam har därför tagit fram en försäkring som ersätter kostnader vid buköppning.

– Våra kunder har efterfrågat den här sortens försäkring som ett extra skydd om det värsta skulle inträffa, säger Ann Andersson, Marknadsansvarig Häst, Folksam. Det är en helt ny produkt på försäkringsmarknaden som kostar mindre än en krona om dagen, 300 kronor för ett helt år. Tillägg Buköppning kan tecknas till alla Folksams ordinarie veterinärvårdsprodukter. Försäkringen ersätter kostnader för behandling och vård som utförs av veterinär i samband med buköppning. Högsta ersättningsnivå är 50 000 kr per försäkringsår. Försäkringen träder in när ordinarie veterinärvårdsförsäkring är förbrukad. Ordinarie veterinärvårdsförsäkring avräknas alltid först och det är inte förrän den har "slagit i taket" som Tillägg Buköppning träder in. Om den fasta självrisken redan är dragen dras ingen ytterligare fast självrisk utan endast 10 procent i rörlig självrisk. Den 25-28 februari kan besökare på hästsportmässan EuroHorse 2010 teckna tilläggsförsäkringen till mässerbjudande direkt i Folksams monter på Svenska Mässan i Göteborg. Representanter från Folksam finns även på plats för att svara på frågor. För ytterligare information: Ann Andersson, Marknadsansvarig Häst, Folksam, telefon 08-772 83 60, 0708-31 64 81 Andreas Jerat, Presschef Folksam, telefon 08-772 62 12, 0708-31 58 01