Nytt avtal ger ishockeyspelarna i Elitserien utökat försäkringsskydd

Ett nytt avtal mellan Folksam och Arbetsgivaralliansen innebär att samtliga ishockeyklubbar i Elitserien tecknar pensions-, sjuk-, olycksfalls- och livförsäkring i Folksam.

Det nya avtalet är kopplat till det kollektivavtal som Arbetsgivaralliansen och Unionen tecknat för spelare i Elitserien i ishockey. Spelare som är kontrakterade av en elitserieklubb har tjänstepension utifrån sin anställning. Samtidigt får de också försäkringsförmåner inom sjuk- och olycksfallsområdet (inklusive tjänstegrupplivförsäkring) som i stora drag motsvarar skyddet för övriga grupper på arbetsmarknaden. – Vi är glada över förtroendet vi fått som förvaltare och försäkringsgivare i elitseriespelarnas nya avtal. Det förstärker vår ställning som idrottens försäkringsbolag, säger Lars-Inge Svensson, chef Folksam Idrott. Avtalet befäster också de svenska elitseriespelarnas position som den bäst försäkrade gruppen inom svensk idrott. – Svenska hockeyspelare tjänar förhållandevis mycket pengar, men under kort tid, vilket gör att de utslaget på ett helt arbetsliv måste se över sitt framtida sparande. Med detta kollektivavtal tryggas spelarnas sparande och eventuella följder av skada även efter karriären, säger Hans-Göran Elo, förhandlingschef Arbetsgivaralliansen. – Vi har haft som mål att våra medlemmar - hockeyspelarna - ska ha ett likartat försäkringsskydd som andra medlemmar i Unionen har i sina kollektivavtal. Avtalet säkerställer att försäkringar som i stort motsvarar arbetsmarknaden i övrigt inom vårt avtalsområde nu tecknas i Folksam, säger Stefan Klevenvall, ombudsman på Unionen. För ytterligare information: Lars-Inge Svensson, chef Folksam Idrott, telefon 08-772 87 14, 0708-31 52 17 Hans-Göran Elo, Arbetsgivaralliansen, telefon 08-545 912 12, 0733-66 20 39 Stefan Klevenvall, Unionen, telefon 08-617 70 58, 0702-95 92 49