Sakkoncernens vinst 2008 ökade till 1,5 miljarder

Folksams sakkoncern ökade sin vinst förra året med en halv miljard. Helårsresultatet blev 1,5 miljarder kronor, jämfört med en miljard året innan. Även konsolideringsgraden i koncernen fortsätter att stärkas, till 106,4 (85,7) procent. Koncernens tekniska resultat förbättrades till 1,7 (1,4) miljarder.

– Jag kan konstatera att vi står oss bra i konkurrensen från branschens övriga aktörer. Det är glädjande, också mot bakgrund av den djupa finansoron, säger Folksams vd Anders Sundström.

Koncernens premieintäkter minskade marginellt till 8,1 (8,2) miljarder kronor. Även försäkringersättningarna minskade, till 5,4 (6,1) miljarder, med en skadekostnadsprocent på låga 66,6 (74,7). Totalkostnadsprocenten blev 89,0 (93,5).

Koncernens driftskostnader steg dock till 1,8 (1,5) miljarder.
– Det är ett exempel på hur vi påverkas av finansoron. De ökade driftskostnaderna beror främst på att vi måste avsätta medel för ökade pensionskostnader. Koncernens goda ekonomiska status tillåter dock med råge att vi gör vad som krävs för att klara överenskomna åtaganden.

Folksams marknadsandelar inom skadeförsäkring minskade till 14,1 (14,5) procent.

– Det är en signal om att vi måste fortsätta driva på utvecklingen mot effektivare säljkanaler och förenklad kommunikation på kundens villkor, säger Anders Sundström. Men nu har Folksam börjat öka antalet helkunder igen. Den utvecklingen ska vi förstärka ytterligare, så att fler kunder som kanske bara har en försäkring hos oss samlar fler försäkringar i Folksam.

– Konkurrenstrycket på en mogen skadeförsäkringsmarknad under snabb omvandling ökar under perioder av finansiell oro. Det kan bidra till att stärka kundens ställning. För Folksam och övriga skadeförsäkringsbolag handlar det mindre om att vinna nya marknadsandelar, mer om att vårda och utveckla kundrelationerna på enklaste och mest effektiva sätt. Där finns ännu oprövade vägar, avslutar Anders Sundström.

Folksamgruppen ökade under 2008 sin totala premievolym till 22,6 (20,3) miljarder kronor. Gruppens förvaltade kapital uppgick till 211 miljarder kronor.

Anders Sundström, vd Folksam, telefon 070-589 19 11
Mikael Öhlund, vvd och ekonomidirektör Folksam, telefon 0708-31 60 07