Stabil utveckling för Folksam Livs kunder trots finansoron

Folksam Livs avkastning det finansiellt turbulenta året 2008 blir preliminärt +0,2 procent, trots oron på världens finansmarknader. Bolagets kollektiva konsolideringsgrad, som anger hur mycket pengar bolaget har jämfört med hur mycket som fördelats till försäkringstagarna, påverkas endast marginellt av finansoron och landar på cirka 105 procent. ”Det är ett viktigt styrkebesked”, säger Folksams vd Anders Sundström.

- I tider av stor ekonomisk oro är känslan av bevarad grundtrygghet viktigast för de flesta människor. Naturligtvis kan ingen stor finansiell aktör utfärda några garantier om framtida händelser och utveckling. Men vi kan konstatera, att det kapital Folksam förvaltar för sina kunders räkning inte har minskat i värde under 2008 – i kontrast till den mer generella bilden av kraftigt minskade tillgångar.

- Denna grundtrygghet, att det går att följa en väg framåt, borgar trots allt för hopp och framtidsoptimism, understryker Anders Sundström. Med en konsolideringsgrad på 105 procent är det fortfarande både tryggt och förmånligt att börja pensionsspara. Det är viktigt att denna typ av sparande, som underbygger vårt samhälles tillväxt och välstånd på lång sikt, inte avstannar på grund av den nu rådande samhällsekonomiska situationen.

Anders Sundström vd Folksam, telefon 08-772 66 10, 0705-89 19 11
Presschef: Lars Åkerkvist, telefon 08-772 60 77, 0708-31 60 07