Stabil utveckling i livkoncernen 2008

Folksams livkoncern noterar positiv totalavkastning i alla sina bolag (liksom Folksamgruppen gör i sin helhet, inklusive sakkoncernen). KPA Pensionsförsäkring nådde exempelvis rekordstarka 6,3 procent i totalavkastning. Folksam Livs kollektiva konsolidering påverkas endast marginellt av finansoron och uppgår till 104,9 (105,6) procent. Solvensen ligger på 117 (131) procent.

Folksams livkoncern kan redovisa en positiv totalavkastning på 1,1 (2,0) procent.

– Det glädjer mig att vi har breda marginaler och visar motståndskraft trots den djupa konjunktursvacka världsekonomin upplever, säger Anders Sundström. Folksam levererar avkastning på pensionskapitalet.

Fjolårets sänkningar av marknadsräntan gör att livkoncernen redovisar ett negativt resultat på 14,9 miljarder kronor för 2008. Nettoeffekten av de marknadsräntor som sänkts under fjolåret uppgick till minus 12,3 (0,3) miljarder kronor.

– De bakomliggande orsakerna till resultatet är, förutom kraftigt fallande räntor, nya dödstalsantaganden, det vill säga att folk lever längre idag samt att kundernas andelar i fondförsäkringar blivit mindre värda, konstaterar Anders Sundström.

Livkoncernens i grunden starka ekonomi tillåter breda säkerhetsmarginaler för marknadshändelser av det här slaget.

Bland övriga händelser under fjolåret kan särskilt nämnas att både Folksam Liv och Folksam-LO Fondförsäkring blev valbara pensionsförvaltare för avtalspension Svenskt Näringsliv-LO. 2,6 miljoner privatanställda arbetare berörs.

Folksam Liv och även Folksam Sak har ökat sina ägarandelar i Swedbank, i samband med den nyemission som gjordes senhösten 2008.

– Folksams innehav i Swedbank är en investering, vars lönsamhet för våra kunder vi beräknar på basis av många år, säger Anders Sundström. Att den minskar i värde under kvartal, som sammanfaller med global finansoro, ingår som ett led i vår riskbedömning. Vårt innehav är avsett att räcka längre än oron.

Folksam Livs återbäringsränta justerades den 1 november i fjol från tre till en procent med anledning av den negativa utvecklingen på finansmarknaderna.

Folksamgruppen ökade under 2008 sin totala premievolym till 22,6 (20,3) miljarder kronor. Gruppens förvaltade kapital uppgick till 211 miljarder kronor.

Anders Sundström, vd Folksam, telefon 0705-89 19 11
Mikael Öhlund, vvd och ekonomidirektör, telefon 0708-31 64 32