Bengt Ek blev svenska folkets favorit på Eldsjälsgalan i TV4!

En generös skid- och löptränare från Kalix korades till Årets Eldsjäl under torsdagskvällens tv-sända gala i Lisebergshallen.
Bengt Ek från Morjärvs SK vann finalomröstningen och fick 50 000 kronor, en Wolkswagen Alltrack samt folkets jubel.

-    Det känns jäkligt bra. Det är en riktig ära. Jag har hållit på i 25 år och det har aldrig varit jobbigt utan jag har gjort allt med glädje. Föreningen måste ju ha pengar och då är jag sponsor, sa den lycklige vinnaren till programledarna Peter Jidhe och Kristin Kaspersen.
-    Men det finns två brudar som också ska tackas, Cornelia Henriksson och Johanna Nilsson, avslutade Bengt Ek och ropade upp tjejerna på scenen.

Föreningslivets spelbolag Folkspel ligger bakom den årliga Eldsjälsgalan på TV4. Syftet är att uppmärksamma och hylla det ideella föreningsarbete som ständigt pågår runtom i landet. Under galan i Göteborg delades stipendier ut i tre kategorier av Erik Hamrén, Anna-Carin Ahlquist och Carolina Klüft. Bengt Ek utsågs till Årets Eldsjäl med hjälp av telefonomröstning. En jury korade även Oxie IF i Malmö till Årets Förening och Javier Villegas från Nynäshamns IF till Årets Unga Ledare.

Sökandet efter värdiga stipendiater har pågått med hjälp av nomineringar under 2012 och i Bengt Eks fall handlar det om att han i över 40 år har lagt all sin lediga tid och energi på föreningen och dess medlemmars välmående. Bland annat genom att han handlar matvaror åt pensionärer, klipper gräs på sommaren och skottar snö på vintern åt kommunen. Allt han tjänar på detta ger han till föreningen.

Eldsjälsgalan bjöd även på Miljonbingo med Janne Bylund. Under kvällen lottades tio bilar och 50 surfplattor ut till lyckliga vinnare från hela landet. Allt överskott från lottförsäljningen går som vanligt tillbaka till Sveriges föreningsliv.

På artistsidan framträdde folkkäre Peter Jöback, grammisvinnarna Lorentz & Sakarias, nya stjärnskottet Moa Lignell och inte minst tonårsidolen Darin.

- Eldsjälsgalan är Folkspels sätt att hylla alla eldsjälar vars ideella arbete gör Sveriges unika föreningsliv möjligt. Det var en sprakande galaföreställning där vi såg tillbaka på ett år som verkligen varit fantastiskt. Över 200 miljoner kronor har föreningarna tjänat på Folkspels produkter år 2012, säger folkspels VD Hans Sahlin.

Vill du prata med Bengt har han telefonnummer 0730-580751 eller 0923-53090.

För mer information, kontakta Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel på 073-091 44 22 eller henrik.lindroth@folkspel.se

Högupplösta bilder: www.bildbanken.com (användarnamn: eldsjal, lösenord: press)