Dyrare fritidsaktiviteter ökar risk för barnfetma och utslagning

35 procent av arbetslösa föräldrar i Sverige har funderat på att dra ner på barnens fritidsaktiviteter på grund av kostnaderna, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av föreningslivets spelbolag Folkspel.
– Vi som arbetar med det svenska föreningslivet ser varje dag hur barn och ungdomar i Sverige ställs utanför de fritidsaktiviteter som är så viktiga för deras fysiska och sociala utveckling, säger Hans Sahlin, VD Folkspel.
I förlängningen är detta en tickande folkhälsobomb, där barn riskerar att drabbas av såväl fetma som utslagning.

Diskussionens vågor går höga efter SVT:s Uppdrag Granskning om barnfattigdomens vara eller inte vara. Folkspel tar inte ställning i den pågående diskussionen, men vet
en hel del om hur ökade kostnaderna i föreningslivet kan drabba många barn.

Nyligen gav Folkspel undersökningsföretaget Sifo i uppdrag att undersöka svenska föräldrars syn på kostnader för barnens föreningsaktiviteter. Här fanns både glada och mer oroande nyheter.

Glädjande är att hela 91 procent av alla tillfrågade föräldrar anser att det är viktigt att barnen ägnar sig åt organiserade fritidsaktiviteter, och de flesta anser sig ha råd även om många tycker det är dyrt.

Men det finns grupper som får allt svårare att investera i sina barns hälsa och sociala liv, och mest utsatta är barn till arbetslösa föräldrar, främst i landets storstäder.
 Redan idag har 35 procent av arbetslösa föräldrar i Sverige funderat på att dra ner på barnens fritidsaktiviteter på grund av kostnaderna. Skulle kostnaderna stiga ytterligare tror en knapp tredjedel, 30 procent, att man i så fall måste dra ner på fritidsaktiviteterna.

– Det är glädjande att så många föräldrar prioriterar och har råd att ge sina barn och ungdomar möjligheter till en betydelsefull sysselsättning och till fysisk aktivitet. Men resultaten är också en väckarklocka – det finns tusentals barn i landet som riskerar att stängas ute från möjligheten att delta i fritidsaktiviteter, och där har vi i värsta fall en tickande folkhälsobomb, säger Hans Sahlin.

Att få rutin på att börja röra på sig redan i unga år är viktigt, menar Jovanna Dahlgren, chef vid Obesitasmottagningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Dit kommer barn och ungdomar mellan 5–18 år med uttalad fetma. Hon är bekymrad över utvecklingen:

– Resultaten är oroväckande. På Obesitasmottagningen vid DSBUS möter vi många barn där föräldrarna inte har råd att bekosta årsavgift för fotboll eller köpa utrustning
för ishockeyträning. Det kan röra sig om ensamstående eller arbetslösa vårdnadshavare, där slantarna varje månad räcker precis till hemmets fasta avgifter men inget mer. Andra gånger är det avsaknad av egen bil, som gör att barnen inte kan komma till tränings-
anläggningar i utkanten av Göteborg eller klarar för många byten med kommunala transportmedel på andra sidan staden.

Se hela Sifo-undersökningen i bifogad pdf.

Hans Sahlin, VD Folkspel, tel 031-345 90 00
hans.sahlin@folkspel.se

Folkspel ägs av 69 riksorganisationer med dess förbund och föreningar som tillsammans har cirka 5 miljoner medlemmar. Allt överskott från lottförsäljningen av Bingolotto och Sverigelotten går tillbaka till föreningslivet, och på så sätt hjälper vi Sveriges föreningar och riksorganisationer att få en stabil ekonomisk tillväxt.