Loui Sand får Eldsjälsgalans nyinrättade Specialpris

Loui Sand blir först att ta emot Eldsjälsgalans nyinrättade Specialpris – ett stipendium på 50 000 kronor. Stipendiet tilldelas Loui för att han aktivt argumenterat för jämställdhet och orättvisor.

- Det går inte att få ett finare pris. Jag förstår det fortfarande inte. Nu fortsätter vi att kämpa tillsammans mot allas lika värde, säger Loui Sand själv.

–      Loui är en medmänniska som alltid tagit kampen mot dem som finner mening i att få utlopp för rasistiska och extremistiska åsikter. Samtidigt har han gått en inre match med sig själv, där han har sökt sin egen identitet. Loui är en sann och viktig förebild, motiverar Folkspels VD, Hans Sahlin, utnämningen.

På torsdag den 14:e mars arrangeras Årets Eldsjälsgala på Berns i Stockholm. Under en helkväll ska föreningslivets eldsjälar hyllas och priser delas ut till några av de 16 finalisterna i Årets Eldsjäl.

I år har Folkspel, tillsammans med Expressen, även beslutat att dela ut ett Specialpris för att lyfta en person, förening eller organisation som står upp för ett bättre och mer inkluderande samhälle – en person eller förening som öppet har försvarat grundläggande värderingar som jämställdhet och alla människors lika värde oavsett ursprung, religion, kön eller sexuell läggning.

Vi är väldigt stolta över att tillsammans med Folkspel kunna stå bakom ett så viktigt pris. Loui är en modig och sann förebild som vågar vara den han är och som står upp mot orättvisor, rasism och sexism, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

I början av året berättade Loui Sand att han avslutar sin karriär som handbollsspelare. Samtidigt gick han ut offentligt och berättade om sin könsdysfori.

Tack för allt stöd jag får dagligen, Ni hjälper mig i mitt liv och inkludering är så mycket härligare för alla. Livet blir så mycket roligare då, säger Loui Sand.

Priset är ett stipendium på 50 000 kronor, som delas ut gemensamt av Folkspels VD Hans Sahlin och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson under Eldsjälsgalan.

Min övertygelse är att vi, i ambitionen att skapa ett godare samhällsklimat, måste verka för att lyfta fram de som verkligen gör skillnad. Det vill säga, de som vågar stå upp i offentliga sammanhang och med sin egen person och sina egna erfarenheter uppmuntra även andra till att ta ställning, till att vara öppna och tydliga med alla människors lika värde. Ju fler sådana förebilder, desto större skillnad. Därför känns det viktigt att få ge det här priset till Loui Sand, säger Hans Sahlin.

Årets Eldsjälsgala arrangeras för tredje året i rad och drivs av föreningslivets eget spelbolag, Folkspel.  I samarbete med Expressen driver man även sajten Årets Eldsjäl – ett samarbete som hyllats och prisats både nationellt och internationellt. I november förra året passerade årets Eldsjälssajt otroliga fem miljoner läsare, vilket gör sajten till Expressens och Bonniers mest framgångsrika projekt någonsin.

För ytterligare information och bilder:

Hans Sahlin, VD Folkspel
hans.sahlin@folkspel.se

Frågor angående Specialpriset

Carina Olofsson, Folkspel

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 73 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,4 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.