Sanna Kallur och Ida Björnstad leder Eldsjälsgalan

Årets Eldsjälsgala 2019 närmar sig! Och nu är det klart att det blir Ida Björnstad och Sanna Kallur som tillsammans leder galan, då Folkspel delar ut priser och hyllar föreningslivets eldsjälar.

Jag ser fram emot att visa alla dessa fantastiska eldsjälar uppskattning. Deras jobb sker mycket i det tysta, och att vi nu får prisa dem tycker jag ska bli härligt, säger Sanna Kallur.

Det är alltså friidrottsstjärnan och tv-aktuella Sanna Kallur, som tillsammans med tv-profilen och initiativtagaren till Ge Bort Till Sport, Ida Björnstad som fått den viktiga uppgiften att leda Årets Eldsjälsgala på Berns den 14 mars, då föreningslivets eldsjälar hyllas.

Bland de tusentals nomineringar som har strömmat in till Årets Eldsjäl från hela landet, har 16 finalister röstats fram. Under galan kommer priser att delas ut till en vinnare i var och en av de fyra kategorierna; hälsa, integration, ledarskap och till årets idrottsförening. Av kategoriernas fyra vinnare koras till sist den slutliga vinnaren av titeln: Årets Eldsjäl 2019.

Det är ett privilegium att få vara konferencier för Årets Eldsjälsgala. Alla dessa eldsjälar är stommen i föreningslivet och utan dem hade föreningslivet aldrig fungerat, säger Ida Björnstad, som leder galan för andra gången.

Sanna och Ida kommer att guida gästerna genom allvar och glädje, då vi får lära känna alla finalisterna. På scenen underhåller Mariette, Andreas Weise och Adolf Fredriks Barnkör.

Jag ser så mycket fram emot att möta alla eldsjälar och få höra om deras drivkrafter och engagemang. Det är fantastiskt vilken glädje jag kan känna efter en sådan här gala, säger Ida.

Föreningslivet ligger båda varmt om hjärtat

För både Sanna och Ida har föreningslivet varit viktigt under hela uppväxten och det har även lett dem in på deras respektive karriärsval. Sanna blev som barn kontaktad av en riktig eldsjäl, vilket blev startskottet för hennes friidrottskarriär.

Det fanns eldsjälar i min närhet som såg mig och min syster och tyckte att vi skulle börja med friidrott. Det är jag så tacksam för idag - den här typen av engagemang ligger mig varmt om hjärtat, säger hon.

För Ida har föreningslivet också spelat stor roll:

- Jag är uppvuxen i en familj som är präglad av väldigt mycket idrott. Föreningslivet har skickat med mig en ryggsäck fullpackad med glädje, respekt för andra människor, en förståelse för vikten av motion och att slit lönar sig, säger hon.

För Folkspel känns valet av konferencierer perfekt:

- Det är väldigt roligt att Ida, som ledde Eldsjälsgalan för två år sedan, nu är tillbaka. Hon har så mycket gemensamt med eldsjälar, föreningsliv och Folkspel. Tillsammans med Ida driver vi även hennes väldigt viktiga GeBortTillSport-stipendium. Sanna Kallur har efter sin elitkarriär som friidrottare så mycket erfarenhet och nu vill hon vara med och ge tillbaka till alla ideella ledare. De kommer se till att Eldsjälgalan blir riktigt fin och varm, säger Carina Olofsson, ansvarig för Eldsjälsgalan för Folkspel.

Eldsjälsgalan kommer att sändas live på Expressen TV med start klockan 19.30 den 14 mars.

För ytterligare information och bilder:

Carina Olofsson, projektledare Årets Eldsjäl

__________________________________________________________________________

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 74 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,1 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har ca 100 anställda och huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg.