Thomas Bodströms står upp för föreningslivet – blir krönikör för Folkspel

Report this content

Thomas Bodström blir ny krönikör för Folkspel och det ideella spelbolagets olika varumärken.

– Folkspel är en bra motkraft till de privata och kommersiella spelbolagen. Jag brinner för svenskt föreningsliv, säger den före detta justitieministern, som var gäst på senaste Eldsjälsgalan.

Folkspel och Årets Eldsjäl tänker fortsätta att lyfta viktiga samhällsfrågor inom föreningslivet. För att fortsätta att vara ledande i debatten angående en av landets viktigaste samhällsfrågor har Folkspel, föreningslivets egna spelbolag, gjort klart med ny krönikör – Thomas Bodström.

Hans krönikor kommer bland annat att publiceras på Folkspels och Årets Eldsjäls sajt – den första redan nu i maj, men man kommer också att möta honom i andra sammanhang där Folkspel syns.

– Jag har massor av åsikter. Om toppning och selektering, om bristen på vettiga sysselsättningar för barn och ungdomar, om föreningslivet i stort och dess roll i samhället – och hur det ofta glöms bort. Eller prioriteras bort, säger Bodström.

Thomas Bodström är väl förankrad i svenskt föreningsliv, både som före detta allsvensk fotbollsspelare och senare i livet som ledare. Han har varit ordförande i Boo FF, en av Sveriges största fotbollsföreningar, och har dessutom fyra barn som alla har idrottat – och fortfarande gör det.

– Det svenska föreningslivet är den folkrörelse som mest av alla står upp för inkludering, för samhörighet och för kamratskap – och det finns inte minst en väldigt viktig folkhälsoaspekt i det också. Folkspel har helt annan agenda än de kommersiella spelbolagen och därför är det en ära att få samarbeta med dem, säger han.

– Vi är väldigt stolta över att Thomas vill bli krönikör för oss. Vi är ett ideellt spelbolag utan privata vinstintressen och vi delar ut hela vårt överskott till svenskt föreningsliv. Under 2018 blev det 177 miljoner kronor – men vi är långt ifrån nöjda med det. Vi ska få Sverige att växa och vi tror verkligen att det svenska föreningslivet skapar ett bättre samhälle för alla, säger Henrik Lindroth, marknadschef för Folkspel.

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Lindroth, marknadschef Folkspel

henrik.lindroth@folkspel.se

Carina Olofsson, projektledare Årets Eldsjäl, Folkspel
carina.olofsson@folkspel.se

Om Folkspel

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 73 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,4 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

Taggar: