VildaKidz-Anna från Luleå blev Årets Eldsjäl

Anna Karlsson från Luleå utsågs till Årets Eldsjäl 2016 under en gala på Berns nu ikväll.

– Tusen tack! Det här är ett bevis på att det jag tror på tror också andra på, sa en mycket glad vinnare.

Tillsammans med sin man driver hon föreningen VildaKidz där flera tusen utsatta barn får en trygghet och meningsfull fritid genom äventyr och gemenskap.

Utöver Årets Eldsjäl utsågs även fem vinnare i kategorierna integration, kamratskap, hälsa, ledare och i en öppen kategori.

Anna Karlsson knep flest röster från svenska folket och från en enad jury. För det utsågs hon till Årets Eldsjäl 2016 under Eldsjälsgalan på Berns tidigare ikväll.

-          Jag får fantastiskt mycket tillbaka av barnen och deras familjer. Mitt engagemang ger så mycket mer än vad det tar

Anna är eldsjälen och initiativtagaren till VildaKidz – en förening som ordnar äventyr och aktiviteter för närmare 3000 barn och unga. Här får utsatta barn en meningsfull fritid och en plats där de kan känna gemenskap och trygghet med andra. Anna startade VildaKidz 2015 tillsammans med sin man Stefan. Idag lägger hon och hela familjen ner nästan all sin fritid och sina helger, lov och semestrar på att arrangera sommarkollo, äventyr, utflykter och aktiviteter för barn och unga. Hälften av platserna i föreningen är reserverade för speciellt utsatta barn och verksamheten är helt kostnadsfri.

Som vinnare av Årets Eldsjäl fick Anna bland annat ta emot 50 000 kronor som ska gå till föreningen. Vad ska du göra för prissumman?

– Det finns en jättestor grupp som bollas mellan försäkringskassan och socialtjänsten, bollningar som tar alldeles för lång tid – och här finns många barn som hamnar i kläm och mår väldigt dåligt. Vi kommer att göra något för dem och för föreningen, sa Anna.

Juryns motivering till Årets Eldsjäl 2016 lyder: Med sitt driv, engagemang, värme och vilja har tusentals utsatta barn och ungdomar fått en meningsfull och tryggare fritid. ”Att ge är att vara rik på riktigt”

Bifogat finns bilder på Anna Karlsson. Här läser du en längre intervju med Anna Karlsson: http://www.aretseldsjal.se/nominerade/finalist-arets-eldsjalkamratskap-anna-karlsson/

Vinnare i fem kategorier

Det var för tionde året som Folkspel - föreningslivets eget spelbolag – arrangerade Årets Eldsjäl och Eldsjälsgalan. Under året har svenska folket fått nominera och rösta fram sina hjältar inom svenskt föreningsliv. 2 939 nomineringar och över 30 000 röster har kommit in.

-        Med Årets Eldsjäl och den här galan vill vi uppmärksamma alla de ideella krafter som gör att föreningslivet fungerar. Ikväll har vi valt att lyfta fram och hylla några av dem för sina fantastiska insatser. Men samtidigt är det viktigt att komma ihåg alla dessa tusental hjältar och eldsjälar runt om i landet som gör det möjligt för mängder av barn, ungdomar och vuxna att hitta en gemenskap i föreningslivet, säger Hans Sahlin, VD för Folkspel.

Utöver Årets Eldsjäl 2016 utsågs även vinnare i fem olika kategorier under galan på Berns:

Totalt 20 finalister belönades med 10 000 kronor var. Vinnarna i de fem kategorierna fick utöver detta ett personligt stipendium på 15 000 kronor och 50 000 kronor till föreningen eller projektet de engagerar sig i. Vinnaren Årets Eldsjäl 2016 fick dessutom en ny Volkswagen.

För ytterligare information, bilder och video:

Bilder på Årets Eldsjäl och från Eldsjälsgalan bifogas och fler kan laddas ner från adress: 213.115.46.178 (krävs att du har ett ftp-program t ex Filezilla.com)
Användarnamn: FTPTrmedia

Lösenord: 2aCHUGH3

Vinnarintervjuer och videoklipp: http://www.aretseldsjal.se eller på Folkspels Youtubekanal

Anna Karlsson, VildaKidz, Årets Eldsjäl 2016
anna.karlsson74@outlook.com

Åsa Frykberg, presskontakt Årets Eldsjäl
asa@morepr.se

Carina Olofsson, projektledare Årets Eldsjäl

__________________________________________________________________________

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 74 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,1 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har ca 100 anställda och huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg.