Vinnare av Årets Eldsjäl 2019 - Ken Kvist från Skåne

Nu är det klart! Boxningsledaren Ken Kvist från Skåne, utsågs till Årets Eldsjäl 2019 under Folkspels stora Eldsjälsgala på Berns i Stockholm ikväll. Han fick ta emot utmärkelsen för sitt engagemang i Höllvikens boxningsklubb, där han som ledare och förebild gör allt – och lite till. Se även listan över övriga vinnare i de olika kategorierna Integration, Hälsa, Ledare och Årets Idrottsförening!

Det var i hård konkurrens med totalt 16 finalister som Ken till slut kammade hem titeln Årets Eldsjäl 2019 – alla kategorier. Utöver Årets Eldsjäl 2019 utsågs han även till vinnare inom kategorin Ledare.

Bland de hundratals nomineringarna som strömmat in till Årets Eldsjäl det gånga året, var det Ken Kvist som slutligen fick flest röster av svenska folket och från en enad jury, med representanter från föreningslivets eget spelbolag Folkspel.

-       Jag är otroligt glad! utbrast den lycklige vinnaren när han fick ta emot priset till stående applåder av de cirka 200 gästerna nu ikväll.

Motiveringen till utmärkelsen lyder: Genom att se möjligheter och inte hinder river personen murar runt etnicitet, kön och funktionshinder. Genom oräkneliga ideella timmar, engagemang, driv och värme – närmar sig Årets Eldsjäl sitt mål: ”Idrotten ska ta hand om alla – och alla ska ha en självklar plats”.

Ken Kvist är en karismatisk ledare som ser allas behov och önskemål. Han tränar allt ifrån knattar till elitboxare och pensionärer på Höllvikens BK. Och när han inte tränar boxning jobbar han i Malmös mer utsatta områden, där samverkan med skolor är en viktig del.

-       Vi har så många projekt med olika skolor att jag ser det som en löpande verksamhet, där gör vi väldigt mycket värdegrundsarbete. Det som driver mig i mitt arbete är att få se andra växa, säger Ken.

Ken Kvists vision är att kunna skapa ett allaktivitetshus för allt ifrån barn till pensionärer. Han vill se till att de som byggt upp vårt land ska få må bra och hålla sig ifrån sjukhussängen.

-       Det är den här typen av engagemang som driver Sveriges föreningsliv framåt. Genom att följa sin dröm och arbeta med sånt som betyder mycket för andra människor, visar Ken att man kan göra skillnad, säger Hans Sahlin, VD Folkspel.

Ikväll fick Ken Kvist ta emot priset på 25 000 kronor i personligt stipendium för sitt arbete och 50 000 kronor till ett projekt i föreningen. Dessutom blev han ägare till en splitter ny Volkswagen.

-     Nu blir det fest i föreningen när jag kommer hem.  Och jag hoppas att det vi gör kan smitta av sig så att fler föreningar jobbar ännu mer med sitt ledarskap, Själva ska vi fortsätta att utbilda fler ledare och framför allt att satsa på ungdomsledarskapet, säger Ken.

Under kvällens Eldsjälsgala har priser inom kategorierna Ledare, Integration, Hälsa och Årets Idrottsförening delats ut. Dessutom ett specialpris som i år gick till Loui Sand. Allt inramat av en varm och festlig atmosfär på Berns i Stockholm. Kvällens värdar var Ida Björnstad tillsammans med Sanna Kallur som tillsammans med artister och underhållning på scen, hyllade föreningslivets hjältar.

Kvällens vinnare i de olika kategorierna:

Integration

Solvei Envall från Ljusdal för hennes ideella förening Ljusdals fritid, som verkar för att unga tjejer ska komma in i det svenska samhället.

Ledare

Ken Kvist från Höllviken för sina insatser som ledare i Höllvikens BK.

Hälsa

Jessica Wallblom från Ekerö för sin förening Mälarögymnasterna som arbetar mot toppning och selektering av barn.

Årets Idrottsförening

Narva Boxningsklubb för deras engagemang i att träna äldre och Parkinson-drabbade.

För ytterligare information:

Bifogade bilder får användas fritt. Ange Simon Hastegård, Bildbyrån som fotograf.

Ken Kvist, Årets Eldsjäl 2019
Mobil:

Carina Olofsson, projektledare Årets Eldsjäl

Åsa Frykberg, presskontakt Årets Eldsjäl
asa@morepr.se

_________________________________________________________________________

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 73 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,4 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.