Samarbetsavtal med PolyPeptide Group och Recipharm AB inför klinisk studie

Follicum beräknar, som tidigare kommunicerats, att vara redo för start av klinisk studie runt årsskiftet 2015/2016. Bolaget kan idag meddela två samarbetspartners – PolyPeptide Group och Recipharm AB – inför den kliniska studien.

Follicum meddelade i början av maj 2015 att bolaget haft ett framgångsrikt vetenskapligt rådgivningsmöte med det tyska läkemedelsverket, BfArM, samt att bolagets kliniska studie är planerad att genomföras i Tyskland. Förberedelserna för den kliniska studien, vilken är beräknad att påbörjas runt årsskiftet 2015/2016, pågår och Follicum har etablerat två samarbetspartners som tar fram den produkt som ska användas i studien. PolyPeptide Group tillverkar Follicums peptid och i Recipharm AB:s uppdrag ingår att formulera och producera den produkt som ska användas i den kliniska studien. I uppdraget ingår att utveckla och validera de analysmetoder som krävs. Processen är påbörjad och produkten beräknas vara klar i slutet av året.

Jan Alenfall, VD Follicum, kommenterar

- Förberedelserna inför den kliniska studien är i full gång och vi har nu etablerat två samarbetspartners som vi känner oss trygga med. De båda bolagen är framgångsrika inom sina områden och har gedigna track records. Vi ser fram emot den färdiga produkten som beräknas vara klar i slutet av året, till starten av den kliniska studien.

Jan Christensen, Global Sales Director PolyPeptide, kommenterar

- Denna produkt passar mycket väl in i vår portfölj med våra tillverknings- och stödtjänster. PolyPeptide bistår innovativa företag med deras peptidutvecklingsbehov.

Maria Lundberg, VD Recipharm, kommenterar

- Vi har lång erfarenhet av framtagande av läkemedel för klinisk prövning är mycket glada över att kunna bidra till utvecklingen av denna produkt.

Kort om PolyPeptide Group

PolyPeptide Group framställer peptider och peptidrelaterade molekyler. Företaget sysselsätter fler än 470 anställda, främst högutbildade och erfarna peptid- och processkemister i sex produktionsanläggningar i Frankrike, Indien, Danmark, Sverige och USA. PolyPeptide Group anses – i fråga om försäljning av peptidbaserade läkemedelssubstanser för human- och veterinärmarknaden – som en världsledande tillverkare av farmaceutiska kvalitetspeptider. Företaget grundades i Malmö, Sverige.

Kort om Recipharm AB

Recipharm AB erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika beredningsformer, produktion av kliniskt prövningsmaterial inklusive det aktiva läkemedlet och läkemedelsproduktutveckling. Bolaget har cirka 2 200 anställda och tillverkar över 400 olika produkter till kunder som sträcker sig från Big Pharma till mindre forsknings- och utvecklingsföretag. Recipharm AB bedriver utveckling och tillverkning i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal och har sitt huvudkontor i Jordbro, Sverige.

Telefon: 046 -19 21 97