Skellefteåföretag tecknar strategiskt avtal med Amerikanskt bolag

Report this content

Skellefteåföretag tecknar strategiskt avtal med Amerikanskt bolag. Followit AB meddelar idag att de tecknat ett långsiktigt avtal med National Scientific Corporation (NSC). Avtalet gäller leverans av befintligt produktutbud samt upplåtelse av licensrättigheter för användande och tillverkning av nya produkter som baseras på Followits teknologi. När samarbetet med Followit presenterades för amerikansk press steg NSC: s börskurs med drygt 50%. Avtalet innebär att Followit AB ges stora möjligheter att etablera sin teknik på den amerikanska marknaden där prognoser för kommande år pekar på mycket stora försäljningssiffror. Prognoserna som levererats av NSC baseras på grundliga marknadsundersökningar främst inom området Personal Safety men också inom Automat Vehicle Location, ett område där Followit hittills ägnat mest energi. Followit AB är ett teknikbolag som arbetar med positionerings- och kommunikationsteknik kombinerat med Internet för presentation genom geografiska informationssystem. Företaget har utvecklat produkter för logistik, spårning, lokalisering och övervakning av alltifrån bilar, motorcyklar, containrar, människor eller paket i olika former. Tekniken är paketerad i ett mycket litet format där extremt låg strömförbrukning och intelligens ligger i fokus. Skräddarsydda anpassningar av tekniken används idag främst av företag inom transportnäring och säkerhetsindustri. För mer information om företaget, dess personal och teknologi, besök http://www.followit.se. Detta är definitivt ett genombrott som innebär att vi får möjlighet att samarbeta med ett företag som inte bara tillför möjligheten till stora produktionsvolymer. Det innebär också att vi får utmärkta förutsättningar att långsiktigt utveckla vår tekniska plattform och genom detta säkerställa framtida konkurrensmässiga aspekter säger Ola Lundberg, Marknadschef hos Followit AB. National Scientific Corporation (OTC:NSCT) är ett börsnoterat företag som har sitt huvudkontor i Scottsdale, Arizona och är mest känt för att ha utvecklat Atomy Digital Technology (ADT), en teknik inom elektroniska komponenter som används för trådlösa portabla applikationer. Exempel på områden där företagets teknik används är Smartcards, handdatorer, mobiltelefoner och naturligtvis inom positioneringsteknik. För mer information om företaget, dess personal och teknologi, besök http://www.national-scientific.com. - Followits teknik ligger i en klass helt överlägsen de konkurrerande system som finns på den amerikanska marknaden. Medvetenheten om de möjligheter som finns gör att konsumenterna idag kräver en helt annan teknisk höjd på de produkter som finns än tidigare, något som Followit definitivt lever upp till och som vi kan dra stor fördel av. Detta verifieras också av marknadens reaktioner genom att vår börskurs steg med över 50 % när vi presenterade samarbetet med Followit i amerikansk press säger Graham Clark, Director of Global Sales & Marketing, National Scientific Corporation. - För mer information kontakta: Ola Lundberg, Otto Elander, VD Willi Persson, Marknadschef Styrelseordförande Followit AB Followit AB Followit AB Tfn: +46 910 171 14, Tfn: +46 70 628 74 70 Tfn: +46 70 558 69 55 +46 70 658 54 51 Email: Email: Email: ola.lundberg@followit.s otto.elander@followit.se willi.persson@followit.se e ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/26/20020326BIT00610/wkr0002.pdf