Annika Saramies in i styrelsen för Fintech-bolaget Fondab

Annika Saramies, tidigare VD på Avanza Pension, har valts in i styrelsen för fintechbolaget Fondab. Fondab erbjuder fondbolag, värdepappersbolag och förmedlare digitala lösningar för automatiserad fondhandel, betalningsflöden, depå- och slutkundshantering.

Annika har tidigare arbetat 10 år på Avanza och har över 20 års erfarenhet från sparande och pensioner. Hon kommer att bidra med god kännedom och förståelse för förmedlare, banker och pensionsbolag.

- Framåt ser jag hur Fondabs plattform hjälper branschen i utvecklingen av nya och bättre tjänster bland annat genom nya affärsmodeller och nya distributionsvägar. Jag ser fram emot att bidra till den resan, säger Annika i en kommentar.

Fondab har under de senaste 2 åren vuxit sin B2B affär och levererar idag lösningar till ett 20 tal fondbolag och värdepappersbolag och agerar depåinstitut till flertalet av de stora förmedlarhusen. Fondabs ambition är att utöka erbjudandet mot förmedlare och fortsätta utveckla tjänster för att förenkla för aktörer att erbjuda fondsparande för sina slutkunder.

- Med Annikas erfarenhet från pension och försäkringar breddar vi kompetensen vilket ligger i linje med vår satsning framåt för Fondab som den ledande leverantören av teknisk plattform för fondsparande, säger Henrik Källén, Styrelseordförande för Fondab.

Om Fondab

Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder både värdepappersbolag, fondbolag, förmedlare och andra aktörer en fullständig IT infrastruktur för automatiserad fondhandel och depå- och slutkundshantering. Fondab äger även Fondmarknaden.se som är Sveriges största fondhandelsplats för privatkunder. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.

Henrik Källén - Ordförande
Henrik har lång erfarenhet inom bank och finans och var tidigare vice vd och operativ chef på Avanza.

Oliver Lagerström - Styrelseledamot
Oliver är grundare och tidigare Co-CEO på MFEX. Oliver har arbetat inom fondindustrin i över 25 år och har tidigare arbetat på bland annat Svenska Handelsbanken samt Interprint i São Paulo.

Richard Riboe – Styrelseledamot
Richard arbetar som Investment Manager på Nordic Capital och har en MSc i ekonomi från Stockholms Handelshögskola. Har tidigare arbetat på Goldman Sachs i London.

Annika Saramies – Styrelseledamot