Bygg egna kundrelationer med fonddistribution

Allt fler fondbolag väljer att distribuera fonder direkt till kunderna som komplement till nätmäklarnas plattformar. Detta spås förändra fondbranschen.

Mikael Tjder

Många fondsparare har i dag ingen relation till fondbolagen vars produkter de sparar i – de stora fondplattformarna har mer eller mindre tagit över den uppgiften. Nu börjar dock allt fler fondbolag få upp ögonen för att distribuera sina egna fonder och skapa egna, nära relationer till slutkunderna.

– Vi har under flera år sett ett växande intresse från fondbolagen att bli mer fristående och bygga en direktkundsaffär. Tidigare har fondbolagen varit helt beroende av nätmäklarnas sparplattformar, men nu ser fler möjligheten att komplettera närvaron där med en egen distributionskanal, säger Mikael Tjäder, vd för Fondab.

Så hjälper Fondab fondbolag

Fondab viktig pusselbit

Den stora konkurrensen på sparplattformarna gör det svårt för enskilda fondbolag att sticka ut och nå ända fram till kunden. En stor anledning till att fler vill bygga direktkundsaffärer.

I den transformeringen kan Fondab fungera som en viktig pusselbit. Fondab, som även driver fondmarknaden.se, arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder en fullständig IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, depå- och slutkundshantering.

Läs mer om Fondab här

– Fondab kan bli en viktig partner för de fondbolag som vill satsa på egen distribution men som inte vill eller kan sätta upp tekniken själva. Vi kan drifta hela fondhandeln i företagens egna ”look and feel”. Genom att kroka arm med oss som har specialkompetens frigörs mer tid åt fondbolagen att göra det som de gör bäst – att förvalta fonder och bygga relationer med sina kunder, säger Mikael Tjäder.

Förberedd för nya förutsättningar

Mikael Tjäder menar att det är en god idé att vara förberedd med en egen distributionskanal om det i framtiden skulle ske förändringar på marknaden, exempelvis om ett provisionsförbud skulle bli aktuellt och fondbolagen inte längre får ta hjälp av en tredje part. En annan fördel med att stå på egna ben är att det öppnar upp för nya prismodeller och upplägg.

– Fondbolagen kan komma att sälja sina mest populära fonder lite billigare på den egna plattformen när de inte behöver betala en avgift för distributionen. Eller så kanske bolaget tar fram fonder som säljs exklusivt till direktkunderna i den egna kanalen. Där finns många möjligheter, säger Mikael Tjäder.

Den starka återhämtningen av marknaden efter coronapandemin öppnar upp för en fortsatt utveckling av fondhandeln där Fondab kan spela en viktig roll.

– Vi ser att fondbolagen generellt mår bra nu och det talar för att vi har en väldigt stark prospektpipeline framför oss. Vi vill fortsätta jobba mycket med fondbolagssidan, men också arbeta mer med rådgivningsbolag. Här är redan Max Matthiessen en viktig kund till oss, och vi ser stor potential att bygga vidare med nya samarbetspartners inom det fältet, säger Mikael Tjäder.

Mikael Tjäder

Fondab AB är Sveriges största fondplattform. Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder både privatkunder, företagskunder samt institutionella kunder en fullständig IT infrastruktur för automatiserad fondhandel och depå- och slutkundshantering. Fondab äger även fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.