Fondplattformen som lyfter ditt kunderbjudande och frigör tid för din kärnverksamhet

Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder aktörer en komplett IT-infrastruktur för fondhandel, depå- och slutkundhantering. Genom Fondabs flexibla och kundanpassade plattform samt all bakomliggande administration – hjälper de sina kunder som vill utöka sitt kunderbjudande med en fondsparaffär att få tid över till sina kärnverksamheter.

Mikael Tjder VD Fondab

Fondsparandet har länge sett snarlikt ut för både sparare och produktbolag, där fonder historiskt sett har sålts via till exempel försäkringsbolag, nätmäklare och banker. Men i dag ser vi ett skifte, där nya kanaler erbjuder fondbolagen fler distributionsvägar samtidigt som fler och fler fondbolag också har insett värdet av en nära kundrelation där många valt att introducera en direktkanal för anskaffning av kunder. De nya initiativen öppnar upp marknaden och utmanar rådande prismodeller och strukturer.

Bästa tänkbara funktion, utan all administration

Fondab ser det som sitt huvuduppdrag att erbjuda sin fondplattform till de aktörer som behöver funktionaliteten, men som inte vill eller har resurserna till att själva stå för utvecklingen och administrationen.
Att hantera slutkunder och den administration och legala hantering som behövs är ofta resurskrävande och förutsätter avancerade system, säger Mikael Tjäder, vd på Fondab. Våra kunder som består av rådgivningsbolag, försäkringsförmedlare, fondbolag och digitala sparaktörer får genom att använda vår lösning möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet.

Fondab hanterar sparande för 100 000-tals slutkunder åt deras partners, samt erbjuder handel i över 2000 fonder. Plattformen har ett modernt kundanpassat gränssnitt, inklusive komplett onboarding av kunder. Funktionaliteten kan även integreras till ett befintligt gränssnitt via ett API, som möjliggör för aktörer som vill utöka sitt erbjudande med fondsparaffär.
En egenägd kundbas kan ge dig bättre kunskap och kännedom om- och kontakt med dina kunder, medan kunderna i sin tur får en säker och användarvänlig tjänst som hela tiden utvecklas, säger Mikael.

Med siktet inställt på hållbar utveckling

Trots att intresset fortsatt ökar för hållbara investeringar och hållbart sparande är det än i dag svårt att avgöra hur pass hållbar en fond verkligen är. För att underlätta för partners och kunder att ta hållbara beslut har Fondab implementerat ett verktyg som erbjuder filtrering av parametrar som Morningstars hållbarhetsbetyg, låg koldioxidrisk samt möjligheten till bortval av oönskade innehav.
Vi utvecklar ständigt vår tjänst för att möta framtidens behov. Det gäller allt från utvecklingen av vårt gränssnitt, anpassningar till regelverk, snabbare handelsflöde och smidigare kundprocess såväl som hållbarhet. Vi arbetar nu med att tydliggöra fondens klassificering inom den nya disclosureförordningen, där samtliga fonder ska rapportera sitt hållbarhetsarbete, säger Mikael. Vår ambition är att synliggöra och underlätta för både kunder och samarbetspartners att hitta och jämföra fonder utifrån ett hållbart perspektiv.

Fondab vidareutvecklar nu sin B2B-affär tillsammans med sina befintliga och nya partners samt fortsätter att hjälpa aktörer, som vill utöka sitt kunderbjudande med en fondsparaffär, att fokusera på sin förvaltning och sina kundrelationer.

Fondab äger även fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se.

Läs mer på fondab.com

Vänligen notera: Att spara i fonder innebär alltid en risk. Fonden kan såväl minska som öka i värde och det är inte säkert att du får tillbaka insatt kapital. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling.

Mikael Tjäder, VD Fondab

Fondab AB är Sveriges största fondplattform. Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder fondbolag, värdepappersbolag, rådgivningsbolag och andra sparaktörer en fullständig IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel och betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Fondab äger även fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.