IPS: Produkten alla trodde var död – men som i allra högsta grad lever

Många svenskar har idag ett IPS-sparande som ligger och dammar. Sparformen har sedan avdragsrätten togs bort 2016 blivit relativt bortglömd och många personer har ingen vidare uppföljning på sitt IPS-sparande. Det finns stora beloppi IPS-depåer, vilka fortfarande förvaltas, och kommer att förvaltas under en lång tid framöver.

Så varför inte väcka denna sparform till liv igen, inte genom nysparande - men genom att flytta befintliga IPS-depåer och samla dessa på ett ställe tillsammans med till exempel befintligt ISK-konto eller Kapitalförsäkring?

Företaget Fondab, hjälper rådgivare och förmedlare att samla sina kunders depåer under ett tak. Här berättar de mer och ger sina bästa tips för att få en bättre överblick och större möjligheter:

Vad händer på fondmarknaden just nu?

• Vår uppfattning är att många kunder vill ha hjälp med sitt fondsparande och vi ser ett ökat behov av kvalitativ rådgivning. Det finns idag många bolag/förmedlare som arbetar med fondrådgivning till privatpersoner och företag. Vi på Fondab arbetar idag med ett antal av dessa där vi hjälper till att samla kundens depåer på ett ställe, ger rådgivaren en bättre överblick och verktyg att hantera kundens depåer. Detta gör att rådgivaren slipper lägga tid på administration och rapportering och kan istället fokusera på sin kärnverksamhet – vilket är att rådge sina kunder.

Vad kan Fondab hjälpa till med?

• Fondabs passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Det lyckas vi med genom att inspirera till sparande och genom att göra det enkelt att köpa, sälja och byta fonder. Fondab, som depåförande institut, tillhandahåller en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden och depåhantering för ISK, IPS, fondepåer samt kapitalförsäkringsdepåer. Vår fondplattform ger både partner och privatsparare tillgång till Sveriges största fondutbud, kundanpassat och användarvänligt webbgränssnitt, effektivt kundhanteringssystem och verktyg för administration och rapportering.

Fördelar?

• Att kunna verka på en väletablerad plattform där allt finns under ett och samma tak; Compliance, kundhantering (KYC, AML), tillstånd, rådgivningsstöd, rapporter osv skapar både trygghet och möjligheter för våra partners att fokusera på sin kärnverksamhet.
  • Ökade krav i form av regelverk och lagar gör att många drunknar i administration, detta hjälper Fondab sina samarbetspartners med. Genom att ta slutkundsansvaret så sköter vi hela processen från registrering och löpande kontroller till skatterapportering och utskick av årsbesked. Genom detta kan våra partners fokusera på kundrelationen och Fondab på kundadministrationen.
  • Genom Fondabs fondplattform Fondmarknaden.se erbjuds partners möjligheten att flytta och placera kundens befintliga IPS-sparande i marknadens största utbud av fonder, färdiga fondpaket eller aktivt förvaltade portföljer.

Vill du veta mer om vad Fondab kan göra för dig? Hör av dig till sales@fondab.com

Taggar: