Nytt decennium

I den här artikeln gör vi en återblick om vad som hänt och vad som väntas komma ska. Det senaste decenniet har inom fondbranschen handlat mycket om passiv respektive aktiv förvaltning. 2010-talet kom att bli indexfondens stora genomslagsperiod. De aktiva förvaltarna slår samtidigt tillbaka.

Indexfonder är ingen ny uppfinning. Indexfonden uppfanns redan på 1970-talet men det tog lång tid innan de på allvar nådde någon uppmärksamhet. Amerikanen John C Bogle, som gick bort för nästan exakt ett år sedan, brukar pekas ut som fadern till produkten. Idag är hans Vanguard ett av världens största fondbolag med ett förvaltat kapital om 5,6 biljoner dollar.

Det verkligt stora uppsvinget för indexfonder kom för ett decennium sedan. Finanskrisen var händelsen som gjorde att index blev hett. För ett decennium sedan förvaltade indexfonder blott 2,3 biljoner dollar, enligt data från Morningstar och som sammanställts av Investment Company Insititute.

I slutet av november 2019 förvaltade indexfonder enligt samma datainsamlare 11,4 biljoner dollar. Parallellt med detta har flera stora kapitalförvaltare och statliga investeringsfonder valt bort aktivt förvaltade produkter till förmån för egen förvaltning.

Enligt Morgan Stanley har 1 biljon dollar lämnat aktiv förvaltning under det senaste decenniet.

Trenden med att passiv förvaltning växer är något som väntas fortsätta. Enligt fondanalystjänsten EPFR har nu även räntefonder börjat att attrahera kapital. Det senaste året har inflödet till fondtypen varit 200 miljarder dollar. Historiskt har kritiker menat att just räntefonder lämpar sig sämre för just passiv förvaltning då obligationsmarknaden som sådan är mindre likvid än aktiemarknaden. Detta tycks inte stoppa inflödet.

Hur har utvecklingen sett ut i Sverige?

Intresset för indexfonder var fortsatt mycket stort under 2019. Färska siffror från Fondbolagens förening visar att av det totala nettosparandet på 55 miljarder i aktiefonder stod indexfonder för en absolut merpart. Indexfondernas andel av den totala förmögenheten i aktiefonder har ökat från 6 procent 2010 till drygt 18 procent vid utgången av 2019.

Utvecklingen av fondmarknaden mot index möts samtidigt av mer och mer kritik. Kritikerna menar att indexfonderna börjar att bli så stora att det påverkar funktionen i marknaden. Börsen kan alltså fungera sämre på grund av att förvaltningen är indexstyrd. Samtidigt uppger vissa aktiva förvaltare att det i sin tur kan vara bra för den aktivt förvaltade fonden. Det blir enklare att slå index om marknaden fungerar sämre.

Hur möter då de aktivt förvaltade fondbolagen trenden?

Det finns egentligen inte något entydigt svar på detta. Det fortsätter att skapas fondbolag i Sverige och trenden med nischade fonder fortsätter. Det sker sammanslagningar av fondbolag. Ett alternativ som också växer fram är indexnära fonder, vilket exempelvis bjässen SPP Fonder fokuserat på.

SPP Fonder, som är en av de verkligt stora självständiga fondbolagen i Sverige, menar att index inte räcker till. Fondbolaget vill skapa avkastning för sina andelsägare genom att själva välja bort bolag som exempelvis inte arbetar hållbart. Hela hållbarhets och bolagsstyrningsfrågan vill SPP själva styra. Lannebo Fonder är av likvärdig åsikt.

"Under bolagsstämmosäsongen 2019 satt de amerikanska indexfondjättarna i noll valberedningar medan lilla Lannebo Fonder var representerade i 29 stycken. Därmed visar man med tydlighet att man inte bryr sig om vikten av ett långsiktigt hållbart värdeskapande i bolagen, vilket i mångt och mycket grundläggs i en väl sammansatt styrelse", skrev exempelvis Lannebo Fonders ordförande och medgrundare Göran Espelund i ett debattinlägg hos Realtid.

Vad som händer det kommande decenniet återstår att se. Men det är uppenbart att de aktivt förvaltade fonderna inte kommer att sitta still i båten utan alltmer påvisa sitt värde av sin egen förvaltning.

Mikael Tjäder
VD Fondab

Fondab AB är Sveriges största fondplattform. Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder både värdepappersbolag, fondbolag, förmedlare och andra aktörer en fullständig IT infrastruktur för automatiserad fondhandel och depå- och slutkundshantering. Fondab äger även Fondmarknaden.se som är en fondhandelsplats för privatkunder. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.