Slopad provision i ODIN Fonders ISK-lösning

Fondab levererar sedan ca ett år tillbaka en ISK-lösning för ODIN Fonders direktkunder. ODIN Fonders vd Tomas Hellström berättar om fördelarna med ökad transparens samt vad som händer hos Odin just nu.

Tomas Hellstrm VD ODIN Fonder
Tomas Hellström, vd ODIN Fonder (Fotograf: Adrian Beck)

ODIN Fonder, som startade redan 1990, är ett av de första fristående fondbolagen på den svenska marknaden. Sedan dess har fondutbudet växt och idag erbjuder ODIN tio aktivt förvaltade aktiefonder och en aktivt förvaltad räntefond.

”Förvaltningen i alla våra fonder gör vi med hjälp av ODIN-modellen, där vi fokuserar på att investera långsiktigt i hållbara affärsmodeller till rätt pris. Huvudfokus är att hitta stora och små bolag med en stark företagskultur som har en väl avgränsad nisch där de har förutsättningar att behålla en god lönsamhet över lång tid”, säger Tomas Hellström

På vilket sätt använder ni Fondabs plattform och varför?

ODIN använder Fondabs distributionsplattform för att kunna erbjuda våra kunder en enkel och attraktiv ISK-lösning. I vårt ISK erbjuder vi våra kunder så kallade nettoklasser. Det betyder att det är en variant av fonderna där det inte betalas ut någon provision till distributören och då blir priset på fonden lägre för slutkunden. En förutsättning för att vi skulle kunna erbjuda våra kunder nettoklasser var att vi kunde använda oss av en välbyggd digital distributionsplattform som var kostnadseffektiv, och den hittade vi hos Fondab.

Vilka fördelar uppnår ni genom samarbetet med Fondab?

ODIN har en lång historik på den svenska marknaden och många av våra kunder har efterfrågat en mer kostnadseffektiv modell för att investera i våra fonder. Genom samarbetet med Fondab kan vi nu erbjuda våra befintliga och nya kunder en attraktiv sparlösning för våra fonder i ett ISK.

Vad händer hos er just nu?

Vi har precis lanserat två nya så kallade ”mörkgröna” fonder för kunder som önskar verkligt hållbara alternativ i sitt sparande. En global aktiefond och en europeisk företagsobligationsfond. Båda fonderna förvaltas enligt ODIN-modellen men med ett extra fokus på företag som aktivt deltar i omställningen till en mer hållbar framtid.

Vad ser ni för utmaningar och möjligheter i fondbranschen framöver?

Vi ser med spänning på utvecklingen mot en distributionsmarknad där fonder säljs till nettopris. Det blir ett mer transparent system där slutkunden själv kan välja vilka produkter och tjänster de behöver och vill betala för. Det finns redan sådana initiativ på marknaden och utvecklingen blir i längden svår att stoppa när kunderna ser fördelarna. Det blir både en utmaning och en möjlighet för fondbranschen i omställningsfasen. Här ligger vårt grannland Norge före där omställningen till nettoprisade fonder redan är i full gång.

Läs mer om ODIN Fonder
Läs mer om Fondab

Fondab AB är Sveriges största fondplattform. Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder fondbolag, värdepappersbolag, rådgivningsbolag och andra sparaktörer en fullständig IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel och betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Fondab äger även fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.